Kaupallisen yhteistyön väärinkäyttö ja huijaaminen

Välillä ihmettelen tätä muuttunutta markkinointi systeemiä, mikä vaikuttaa ainakin omalla kohdallani esimerkiksi tämän blogin kirjoittamiseen hyvin paljon. Nykyään on todella tarkkaa se, että et harrasta niin sanottua piilomainontaa. Jos olet esimerkiksi saanut jotain tavaraa ja teet siitä postauksen blogiisi on se aina oltava kaupallinen yhteistyö. Se on minun mielestä tietyllä tapaa ehkä vähän hassua ja hullua, koska jos saan joltain/jostain jonkun pienen asian johonka vaikka ihastuin (ilman mitään velvotteita mainostaa tai kirjoittaa siitä yhtään mihinkään ) ja haluan jakaa sen lukijoilleni niin se lasketaan kaupalliseksi yhteistyöksi. Itse ajattelen tässä asiassa ehkä hieman mustavalkoisesti, mutta koen että on aivan eri asia saada vaikka esimerkiksi hiuspanta lahjaksi, kun vaikka matka maailman ympäri. Voi olla että sen pannaan arvo rahassa on muutaman euron ja matkan voi olla useita tuhansia.

Minkä takia me blokkajajat ja sosiaalisessa mediassa esiintyvät joudumme tiettyllä tapaa aivan erilaisen syyniin, kuin kukaan muu. Ei ketään kiinnosta formulakuski kenellä on Red Bull lippis päässä televisiossa tai muut vastaavat todella suurta näkyvyyttä saavat brändit. Ne ihmiset ketkä niitä esittelevät saattavat saada niiltä firmoilta satoja tuhansia,  varmasti jotkut joka miljoonia, kun esimerkiksi urheilusta on kyse (viittaan tällä nyt esim jalkapallon mm-kisoihini… niin onko se verrattavissa siihen hiuspantaan.

Kaikkihan eivät merkintöjä käytä, vaikka pitäisi. Osa siis edelleen syyllistyy siihen niinsanottuun piilomainontaan. Tässä on myös tietyllä tapaa sellainen ristiriita, että kun vaikka blogi tekstin alkuun läväytetään (meillä FF) iso oranssi KAUPALLINEN YHTEISTYÖ niin se merkintä karkoittaa lukijoita. Ymmärrän sen, että ihmiset eivät jaksa lukea mainospostauksia ja varsinkin jo ne on tylsiä ja ei kiinnostavista aiheista. Yhdestä hiuspannasta on vaikea saada yhtä postausta aikaiseksi  ja sellainen ylenpalttinen hehkuttaminen (varsinkin jos tuote on huono) on mun mielestä enemmän harhaanjohtavaa markkinointia, kun ”piilomainonta”. Uusien sääntöjen myötä kuitenkaan se ei esimerkiksi riitä, että kirjoitat vaikka blogiin *panta saatu, vaikka pannasta kirjoittaisit kyseisen lauseen.

Mää vertaan meitä bloggaajia nyt niihin megatähtiin, siitä syystä että se on hieman eri asia olla joku seurattu maailman tähti, kuka kävelee punaisella matolla täysin saduissa tamineissa. Hänet kuvataan joka ikiseen lehteen, televisioon ja someen. Hänen asunsa saa miljoonien ihmisten huomion ja näkyvyyden ja missään ei lue, että kaupallinen yhteistyö tai että asu saatu. En tiedä saatteko kiinni mun pointista? Lähinnä siis siitä, että ne maailman seuratuimmat ihmiset hyödyntää piilomainontaa kaikista eniten.

Ihmettelen tätä suurimmaksi osaksi blogeihin  ja instaan kohdistuvaa käytäntöä. Eräs blogaaja sain huomautuksen blogistaan, sillä kaupallinen yhteistyömerkintä ei kuulemma näkynyt tarpeeksi selvästi. lue juttu täältä*. Harva käyttää instassakaan merkintöjä. Toki niitä on alkanut moni firma myös todella hanakasti vaatimaan.  Myös ihmettelen tavallaan sitä toista puolta ja ilmiöö, mitä tästä koko some hömpästä pahimmillaan on seurannut. Jonkun mielestä on jotenkin coolia laittaa merkintä #kaupallinenyhteistyö… jotkut koittavat sitäkin piilotella ja käyttävät #collab tai #ad, ettei kuvateksi olisi niin kaupallisen näköinen… sekin on sitä harhaan johtavaa.

Esitetään ihmisille ja seuraajille aivan täysin totuudesta vääristeltyä kuvaa. Matkustetaan jatkuvasti ja juodaan shamppanjaa pöydällä somisteena seisovan Chanelin kanssa. Totuus on kuitenkin ihan muuta. Kamalat velat niskassa ja järkyttäviä ulosottovelkoja. Näitä tapauksia putkahtelee esiin jatkuvasti lehdissä. Mun mielestä olisi enemmän kun tärkeää nimeomaan tässä tilanteessa kertoa siitä, että jokin tavaraa, matka, hotelli, bileet tai mikä ikinä nyt onkaan on saatu, koska näillä ihmisillä ei oikeasti ole rahaa elää sen kaltaista elämää, mitä he tuovat julki ja antavat sillä nuorille täysin epärealistisen kuvan elämästä. Ja uskokaa tai älkää… näitä on aika paljon.

Eli vaikka blogin otsikon jälkeen on iso merkintä kaupallisesta yhteistyöstä, niin se ei tarkoita sitä että se kannattaisi joka kerta ohittaa kai jättää lukematta. Aina ne eivät ole vain jonkun tietyn tuotteen hehkuttaamistä, vaan siellä voi myös olla tärkeääkin asiaa. Moni bloggaajista on kuitenkin täysin kaupallistanut bloginsa ja jokainen postaus on pelkkaa kaupallista. Ymmärrän sen siinä mielessä varsinkin, jos ainut työ mistä raha tulee pöytään on blogin kirjoittaminen. Silloin niitä kaupallisia yhteistöitä pitääkin tehdä, sillä niillä elätetään se oma perhe/elämä tai minkälainen elämä kullakin on.

Se on tietyllä tapaa ehkä lukijoiden kannalta hieman ristiriitaista. Jos jokainen otsikko alkaa aina kaupallinen yhteistyö merkinnällä, niin ehkä siinä herää kysymys, siitä että onko nämä tekstit ollenkaan kirjoittajan omia mielipiteitä. Joillekin bloggaaille saatetaan tehdä jopa tekstit valmiiksi, mitkä he julkaisevat omassa blogissaan. Jotain bloggaajaa ei välttämättä edes kiinnosta ne omat lukijat niin paljoa kunhan he saavat vain paljon niitä kaupallisia yhteistöitä, mikä taas merkkaa enemmän rahaa. Mitä fiiliksiä teille lukijoille herättää suuri merkintä kaupallisesta yhteistyöstä. Tykkäättekö lukea niitä vai onko ne luotaantyöntäviä.? Onko teillä jäänyt esimerkiksi jonkun blogin seuraaminen kokonaan pois vain siitä syystä että kaupallisuus näkyy blogissa liikaa?

Mua myös ihmetyttää tavallaan se, että jos blogi ei ole täynnä selfieitä, niin ainahan joku ne kuvat ottaa. Mun mielestä kuvaaja on aina kohteliasta mainita blogissa. Onko sekin jokainen kerta kaupallinen yhteistyö, koska teet sen postauksen? Entä jos kuvissa esiintyvä vaate on mainittu (siitä syystä, että jos se ei ole niin saat aina kommentteja ”mistä mekko”) niin onko sekin aina se kaupallinen yhteistyö? Ylipäänsä jokainen blogi kirjoitus on jollain tapaa kaupallinen yhteistyö siinä tapauksessa. Ilman niitä kuvia ja vaatteita blogin kirjoittaminen henkilönä ei olisi edes mahdollista.

Osa  ammatikseen bloggaavista saattaa tienata useita 1.000:ia näillä kaupallisilla yhteistöillä bloginsa kautta. Silti suurin osa bloggaajista tekee tätä samaa oikeastaan vain harrastuksena ilman palkkaa ja saattaa saada vain tuotteen postausta vastaan. Jos ajattelen itseäni, niin saan tästä blogin kirjoittamisesta palkkaa ihan suhteessa siinä, kuinka paljon blogissani on lukijoita. Kaupalliset yhteistyötä tuovat usein lisätuloa ja joskus ne ovat pelkästään saatuja tuotteita. Toivottavasti saitte mun asiasta kiinni ja hiffasitte mitä ajan takaa.

Kuvaus Noora Näppilä

-umppu

primebody

8 vastausta artikkeliin “Kaupallisen yhteistyön väärinkäyttö ja huijaaminen”

  1. Pakko myöntää, että kun postauksessa on alkuun Kaupallinen yhteistyö-merkintä niin postaus jää lukematta. Ainoa syy tähän on se, etten ole koskaan lukenut yhdestäkään kaupallisesta yhteistyöstä, jossa kirjoitus tuntuisi aidolta ja totuudenmukaiselta.

  2. Mä en seuraa enään instagramissa muutamia tuttuja koska niillä ei oikeestaan oo enään mitään muuta siellä kun yhteistyötä jonkin brändin kanssa ja ne kuvat sekä aiheet menee niin tylsäksi sen takia. Mutta on myös helppoa vaan klikata ”älä seuraa” ja thäts it, ei siinä oo sen kummempaa joten en niihin aikaani enään kuluta. 🙂 Välillä on ihan kiva katsoa kuvia ilman tekstiäkin. Tää oli hyvä ja ajatusta herättävä postaus!

  3. Moi. Omakohtaisesti sanon, että riippuu siitä tuotteesta, jota mainostetaan. Joskus on hyvin vaikea uskoa, että vakuutteluista ja kehuista huolimatta bloggaaja käyttää tuotetta. Varmasti voikin käyttää, mutta lukijana luo mielikuvia ja jos yhteistyö sotii sitä mielikuvaa vastaan on vaikea uskoa kirjoitusta ja itselle jää mielikuva, että tässä nyt pelkästä rahasta kehutaan tuotetta. Jos niitä postauksia tulee kuin sieniä sateella niin kyllähän blogin lukeminen jää.

    Piilomainonnan yms. merkitys on mielenkiintoinen, vaikka kyse ei olisi mistään mainonnasta. Kyllähän kuvista yms. bongaa itselleen mielenkiintoista ja niistä haluaa kuulla mistä hankittu jos aidosti voisi kuvitella haluavansa samanlaisen tuotteen. Silloin tietty helpottaisi kaikki merkinnät mistä kolttu/kynsilakka/lautaset… on hankittu, jotta itse voi tutkia asiaa. Eniten silloin vituttaa, jos kysyy mistä tuote hankittu ja jää ilman vastausta.

    Yleisesti somen merkityksen on kyllä huomannut ja ymmärrän miksi yritykset haluaa tehdä yhteistyötä ja saada näkyvyyttä/mainosta/klikkauksia… yritykselleen tai tuotteilleen. Aika pienet markkinointikulut jos joku tuote annetaan bloggaajalle/instaan pelkkää näkyvyyttä vastaan ja se saa silmäpareja parhaimmillaan melkoisia määriä, paljon enemmän mitä joku muu media voisi tarjota juuri potentiaaliselle kohderyhmälle.

  4. Mä ajattelen hieman eri tavalla siitä hiuspannasta, että jos se on saatu ilmaiseksi ja siihen tykästyy ja siitä kirjoittaa niin se on kaupallinen yhteistyö. Bloggaajahan sillä ei mitään tiliä pääse tekemään niin ymmärrän bloggaajana että ärsyttää, mutta ilmaisia lounaita ei ole, eli toisin sanoin se joka on sen hiuspannan antanut ilmaiseksi on antanut sen sen takia että on bloggaaja ja siinä toiveessa että siitä kirjoittaisi vaikka siitä ei ole erikseen sovittu, ei sen takia että on vain niin kiva antaa ilmaista tavaraa huvikseen.

    Käsittääkseni jos hiuspanta vain näkyy kuvissa vaikka asukuvan yhteydessä eikä siitä ole erikseen mitään mainintaa tekstissä tai mainintaa mistä se on, sitä ei tarvitse merkata kaupallisena yhteistyönä? Tietty eri asia jos se hiuspanta on kuvien pääsisältö 🙂

  5. Erittäin hyvä kirjoitus !!
    Eikä ne shampanjalasi kädessä olevat ole aina välttämättä nuoria, annetaan todella vääristynyt kuva.

  6. Moi,

    Mainonnan eettiselle neuvostolle riittää, että blogissa on esim. seuraavanlainen merkintä kaupallisen yhteistyön kohdalla:

    ”Postaus sisältää mainoslinkkejä, *saatu”

    Tämän monimutkaisempaa ilmoitusta ei vaadi laki eikä kyseinen asiaa valvova elin.

    • Portaalit vaativat erilaisia merkintöjä blogeihin. Ainakin meillä, mutta mainitsemalla ohjeilla olen toiminut ja mun mielestä sen pitäisi riittää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 25
Tykkää jutusta