Pömppömaha, alaselkäkivut ja virtsankarkailu

*Sisältää mainoslinkkejä

Lähes 50%  synnyttäneistä naisista kärsii keskivartalon ongelmista. Olen kirjoittanut useastikkin siitä, kuinka raskauden jälkeinen liikkunta tulisi aloittaa maltillisesti. Ainakaan itse en ole kokenut palautuneeni 3kk synnytyksestä ja ehkä vähän kyseenalaistan neuvolan lääkärin tarkastusta, jossa annetaan lupa liikkua vanhaan tuttuun tapaan. Ajattelen että siinä katsotaan päällisin puolin että kaikki on kunnossa, mutta sen suurempaa tutkimusta ei tehdä. Jos yhtään tuntuu siltä että oma kunto epäilyttää niin suosittelen kääntymään esimerkiksi fyssari puoleen, joka olisi vielä esimerkiksi erikoistunut erkaumiin ym raskauteen liittyvään kehonhuoltoon.

Olen itse aloittanut liikunnan hyvin maltillisesti, koska onhan mulla koko loppu elämä aikaa liikkua. Mun uusimpana vaivana on tullut se, että herään yöllä siihen, että puren kaikin voimin hampaita yhteen. En tidä mistä se johtuu mutta se aiheuttaa mulle päänsärkyä ja niskakipua ja musta tntuu aamulla, että mun leuat on aivan puutuneet. Tämä on ihan uus vaiva, joka on alkanut vasta hetki sitten.

Kuva: Noora Näppilä
Kuva Noora Näppilä

Jos sinusta tuntuu siltä, että tarvitset vahvistusta keskivartaloon ja koet näistä jonkun ongelmaksi niin voin luvata teille vaivoihin hieman apua.

Kärsitkö pömppövatsasta? Entä alaselkäkivuista? Tai virtsankarkailusta?

SUPERSUOSITTU KUNTOUTA KESKIVARTALO -ÄITIKURSSI ALKAA TAAS 6.11.2017 Lupauksessa!

 

Monet äidit kärsivät raskauden ja synnytyksen aiheuttamista fyysisistä vaivoista (mm. selkäkipu, virtsankarkailu, erilaiset virheasennot), jotka haittaavat heidän päivittäistä elämäänsä, vaikeuttavat jaksamista ja henkistä hyvinvointia. Raskauden oletetaan aiheuttavan tiettyjä muutoksia, jotka hyväksytään osana uuden elämän alkua. Olemme kuitenkin vuosien valmennuksen ajan nähneet, että näin ei asian tarvitse olla. Elämänlaatua on mahdollista parantaa huomattavasti ja päästä eroon esim. selkävaivoista, yöllisestä hampaiden puremisesta ja virtsan- tai ulosteenkarkailusta.

Siksi olemme koonneet parhaat oppimme viiden viikon kestoiselle verkkokurssille, joka on suunnattu pääasiallisesti 0-12 kk sitten synnyttäneille naisille, mutta jos et ole koskaan treenannut synnytyksen jälkeen tai kaipaat aktivaatiota lantiopohjaan, on kurssi todella hyvä myös sinulle!

Voit lunastaa paikkasi TÄÄLTÄ*

Normaalisti kurssin hinta on 99e, mutta blogini lukijana saat sen hintaan 79e.

Kurssin opeilla saat tuntuman vatsa- ja lantionpohjanlihaksiin ja aktivoit ja energisoit koko kehoa. Kurssilla opit, mitä liikkeitä voit turvallisesti tehdä ja harjoittelu etenee progressiivisesti.Rakennamme vahvan tuen ja perustan keskivartaloon, joka toimii myös pohjana haastavamman liikunnan ja treeniliikkeiden tekemiselle turvallisesti jatkossa. Kurssin tavoitteena on lempeästi palauttaa voimaa ja tukea keskivartaloosi raskauden ja synnytyksen jälkeen.

Kuva Noora Näppilä
Kuva: Noora Näppilä
Kuva Noora Näppilä

Kun ikää tulee niin se oma keho alkaa vaatimaan enemmän ja jos sille ei tässä vaiheessa tee mitään niin seuraukset voivat olla hyvinkin vakavat. Itse lisään jatkuvasti liikunnan märää viikossa mahdollisuuksien mukaan ja siirryn pikkuhiljaa hieman kovempiin treeneihin. Oma tavoite on tällä hetkellä jaksaa ja voida paremmin ja nimenomaan sisäisesti.

Itselläni se 3 vuotta liikkumatta aktiivisesti oli kaikilla osa-alueilla ärsyttävää. Jotenkin myös miellän itse omasta kehosta välittämisen fiksuna asiana. Vaikka äitinä ymmärrän sen, että aika on välillä todella rajallinen niin koitan ainakin itse varata kalenterista aikaa liikkumiselle, jolloinka se tulee toteutettua. Kotona tehtävät asiat on monelle helpotus, koska lapsenvahtia ei aina ole mahdollisuutta saada.. Näin ainakin meillä.

Fiksu liikkuminen synnytyksen jälkeen on paras palautuminen.

Lue edellinen postaus: Mitä on kritiikki ja miksi sitä pitää ylipäänsä antaa?

-Umppu