Fustra on uus musta!

Tässä on jo kohta lähes 10 viimeisintä vuotta hulluteltu fitneksen nimeen. Fitness on ollut pinnalla jo useita vuosia ja niihin kohdistuvat kilpailut on saanut yhä uudet ihmiset innostumaan treenaamisesta ja kilpailemisesta. Niin tein itsekkin vuosia sitten. Se oli jotenkin hienoa ja valehtelisin jos väittäisin ettei se olisi ollut silloin trendikästä. Muistan kun silloin todistelin kaikille, että eihän se vie päivästäni kuin yhden tunnin, mutta silloin tosissani valehtelin. Treenasin salilla 4-5 kertaa viikossa… juoksin lähes joka aamu lenkin.. kaikenmaailman poseerausharjoituksia, hierontoja ja ja ja…. On hyvä että ihmiset innostuu liikkumisesta ja liikunnasta ja sen kuuluisi kuulua ihan jokaisen meidän elämään.

Mulla oli usean vuoden  tauko kokonaan urheilusta. Syyt siihen oli sellaiset mihinkä en itse voinut vaikuttaa. Vaikea raskaus, milloinka en voinut liikkua ollenkaan. En valita pienestä kivusta, mutta tässä raskaudessa en voinut kunnolla edes kävellä. Kaikkien raskaudet on erilaisia ja jotkut ovat vielä synnytysviikolla treenaamassa. Itse en voinut kun unelmoida siitä, että pääsen joskus taas kävelemään. Raskauden kestäneet liitoskivut eivät kuitenkaan kadonneet synnytykseen, vaan ne jatkuivat 6kk sen jälkeen ja sitten aloinkin taas odottamaan seuraava lasta.

Kuvaus: Noora Näppilä
Kuvaus: Noora Näppilä
Kuvaus: Noora Näppilä

Lapsien myötä monen asian tärkeysjärjestys muuttuu ja niillä millä oli ennen merkitystä ei enää ole niin paljoa. Haluan kuitenkin voida liikkua koko elämäni läpi mahdollisimman pitkälle, mutta en niin, että kroppani vaurioituisi millään lailla. Raskaudet on tehneet aika paljon hallaa ja nyt niitä lähdetään pikkuhiljaa korjailemaan.

Fustra mistä aiemmin kirjoitin: (voit lukea postauksen) täältä 

on pelastanut mut <3. Kiinnostuin lajista nähtyäni somessa videon mitä tällä minulle itse tuntemattoman lajin tunnilla mahdollisesti tehdään. Fustrassa käydään ensin läpi missä tilassa kehosi on. Katsotaan ryhtiä ja mahdollisia muutoksia siinä. Mun ryhti oli mennyt kasaan. Keho oli muutenkin väsynyt ja tuntui että kaikki tukilihakset oli kadonnut. Olen aina tykännyt että olemukseni on sporttinen, eikä väsynyt :). Ensimäisen tunnin jälkeen halusin heti jatkaa.

Tunnilla ollaan kaksin ohjaajan kanssa. Toki edistyneemmille pidetään ryhmätunteja, mutta itseäni ei sellaiset tällä hetkellä kiinnosta. Sielä keskitytään niiden syvienlihaksien aktivoimiseen, mikä on oikeastaan se kaiken tärkein asia. Itse fitneksessä treenataan vaan niitä pinnallisia lihaksia. Käyn  kerran viikossa Fustrassa, mikä on mulle sopiva määrä. Nyt en ehtisi enempää.. ehkä ajallisesti olisi mahdollista mutta logistisesti ei.

Kuvaus: Noora Näppilä
Kuvaus: Noora Näppilä
Kuvaus: Noora Näppilä

Miksi valita fustra:

Fustra-harjoittelu:

  • ryhdin aktiiviseen parantamiseen
  • lihaksiston hallinnan kehittämiseen
  • liikkeiden puhtaisiin suorituksiin
  • oikeaoppiseen hengitystekniikkaan
  • sinulle suunniteltuun ruokavalioon ja sen noudattamiseen

Eroon niska-, hartia- ja selkäkivuista

Muun muassa istumatyön, raskauden, tasaisesti kuormittavan liikunnan puutteen sekä lihaskireyksien myötä ihmisten ongelmaksi on muodostunut lihasepätasapaino, eli vartalon etupuolella sijaitsevat lihakset ovat vahvempia kuin selkäpuolen lihaksisto.

Urheilijoilla lihasepätasapaino aiheuttaa heikentynyttä voimantuottoa, lihasparien vahvempien osien hallitessa suoritusta.

 

Mulla on raskaudet vaikuttanut kehooni ehkä eniten. Seison töissä parhaillaan 12h päivässä. Mulla on aika pahoja lihasepätasapainoja ja kireyksiä eri puolilla kehoa. Fustralla koitetaan saada tämä romuläjä taas ehjäksi. Itse harjoittelen Tampereen Liikuntamaailmassa Karoliina Luotosen kanssa. Hänellä on jo pitkä tausta liikunta-alalla ja olen luotettavissa sekä asiantuntevissa käsissä. Mulla esimerkiksi on henkilökohtaisesti suuri merkitys sillä onko esimerkiksi ohjaajallani itsellä lapsia, koska koen, että se antaa ihan erilaista näkökulmaa ja ymmärrystä, mitä raskaus ja synnytys voi vartalolle tehdä versus jos se on vain kirjasta luettu.  Tässä on hienoa se, että me mennään täysin mun kehon mukaan. Jotein liikettä saatetaan tehdä vain muutamia toistoja, mutta jo sillä saadaan se treenattu lihas käytettyä hetkellisesti ihan loppuun. Kuvissa näette hieman minkälaisia liikkeitä fustrassa tehdään. Mulla on ollut ihan kamala salille meno ongelma (ällötys), mutta vaikka tämä treeni tehdään kuntosalilla on se ihan erilaista mihinkä olen tottunut.

Mulla on myös ilo arpoa teidän lukijoiden kesken ilmainen nätetunti 1,5h (Tampereen liikuntamaailmassa). Lisäät vain kommenttikentään (omalla sähköpostilla) miksi sinun kuuluisi voittaa ja palkinto voi olla sinun.arvonta aika päättyy Sunnuntaina 20.8.2017 Jos et malta odottaa voit varata tutustumiskäynnin täältä.

Kuvaus Noora Näppilä
Kuvaus: Noora Näppilä
Kuvaus: Noora Näppilä

Huomaan jo muutamien treenikertojen jälkeen positiivisa vaikutuksia ja jopa yksi asiakkaani sanoi, että ompas sun ryhti parantunut mikä tuntui tosi hyvältä. Asia mikä on ennen ollut mulle itsestään selvyys ei ollutkaan enään. Tässä lajissa on myös ihanaa se, että en koe tarvitsevani (kuten fitneksessä) ”saman henkisiä” ihmisiä ympärilleni tai mitään muutakaan. Käyn tekemässä treenin ja se on siinä. Teen sitä täysin itselleni, oman hyvinvointini edistämiseksi, paremman kunnon saavuttamiseksi ja voidakseni fyysisesti sekä henkisesti paremmin. Itse kampaajana voin suositella tätä jokaiselle kampaajalle 😉 Ja oikeastaan ihan jokaiselle. Tunne treenien jälkeen on aina loistava ja odotan taas seuraavaa tuntia.

Mulla on kadonnut Fustran myötä kokonaan selkäkivut, päänsäryt. Osaan jo nyt hallita kehoani ihan tavallisessa arjessa paremmin ja jaksan muutenkin arjessa paremmin. Vaikka se pirullinen väsymys painaa edelleen, niin tämän treenin pystyn aina suorittamaan kunnialla läpi. Kerta viikkoon ei tuota itselleni stressiä, koska se on vielä suht helppo järjestää. Treeni kestää kerralla 1-1,5h ja se on aktiivista kokoajan. Salilla käy jos jonkin näköistä tallajjaa jotenka jos mietit esimerkiksi sitä kehtaatko mennä niin kyllä kehtaat. Toivon että moni löytäisi tästä lajista itselleen uuden harrastuksen tukemaan omaan hyvinvointia.

Fustraan liittyen on tulossa vielä toinen postaus ensi viikolla.

Treenivaatteet Biancaneve* Housut* Paita* Takki*

Lue aiheeseen liittyvä postaus:  Raskauksien runnoma keho

Tai edellinen postaus: Uhkailu, kiristys ja lahjonta

-Umppu

 

 

primebody

50 vastausta artikkeliin “Fustra on uus musta!”

  1. Fustra vois olla juuri mulle sopiva! Kaks lasta 3 ja 1 vuotiaat. Jatkuvasti selkä jumissa ja ryhti kumarassa. Treeni kerran viikossa tekis hyvää päälle ja kropalle.

  2. Olisi mahtavaa päästä kokeilemaan! Raskaudet, yliliikkuvat nivelet ja notkoselkä tarvitsisivat tämmöistä ohjausta ja treeniä!

  3. Olen viimeisilläni raskaana ja fustra olisi varmasti hyvä tapa palata synnytyksen jälkeen liikkumaan. Olen onneksi voinut hyvin koko raskauden ja pystynyt liikkumaankin, mutta onhan tämä melkoinen koetus kropalle.

  4. Tämä olis niin hyvää mulle. Teen istumatyötä, niskat ihan jumissa. Olen vasta muuttanut tänne ja haluaisin uuden harrastuksen. Kiireiselle äidille hetki omaa aikaa.

  5. Olisi mukava päästä kokeilemaan fustraa ja kehittämään ryhtiä näin paremmaksi. Huonon ergonomian takia selkä mennyt vähän jumikn ja ryhti heikentynyt.

  6. Hei,

    kiitos kivasta postauksesta. Olen nähnyt juurikin Tampereen Liikuntamaailmassa käydessäni Fustra-treenejä ja laji on alkanut kiinnostaa. Itseäni vaivaa erityisesti jatkuvassa istumisessa ja koneen näpyttelyssä löystynyt tukilihaksisto ja ryhti. Uskon että fustrasta löytyisi näihin oiva apu.

  7. Todellakin tulisi tarpeeseen! Kolme lasta, nuorin teidän Viken ikäinen ja imetän vielä. Joten jumeja löytyy tästä kropasta 😀

  8. Olen tässä viimeisen vuoden kamppaillut masennuksen kanssa. Ennen liikuin 3-4 kertaa viikossa ja vielä mahdollisimman paljon hyötyliikuntaa päälle. Masennus muutti kaiken. Yritän yhä saada itseäni liikkumaan ja löytämään siitä iloa, siksi tämä voisi olla kiva kokemus 🙂

    • Pakko vastata tähän sinulle. Toivon sinulle oikeasti voimia masennuksen kanssa! Toivottavasti lähelläsi on ihmisiä keneltä saat tukea sairauteen. Kaikkea hyvää!

  9. Ryhti on kadoksissa, kroppa on jotenkin täysin masentunut/väsähtänyt, ja omaa intoa vaikea löytää… nuoruuden urheilullisuus on muisto! Jopa poikani kysyi olitko tosiaan ennen sporttinen- no olin oikeesti!!! Miten tähän on tultu, en tiedä! Ehkä raskaudet? Ehkä ruuhkavuosien kiire ja väsymys? Vai laiskuus? Olen katsonut mainoksia erilaisista valmennuksista mutta niitä on jotenkin niin paljon enkä ole mihinkään saanut tartuttua. Tämän luettuani ajattelin että koetan onnea, fustra täysin tuntematon mutta jotenkin tuntui että voisi ollakin minunkin juttuni ja kerta viikkoon realistinen alkutavoite. Eli osallistun kipailuun kiitos!

  10. Fustra on minusta todella kallista, pitkään makselin rästejä kun ohjaaja sai ylipuhuttua jatkamaan..onhan se ihan hyvää liikuntaa mutta huomasin että kun oppii perusasiat niin tavallinen saliharjoittelu ajaa saman asian.

    • Varmasti kannattaa ensin aina budjetoida onko mahdollista… Itse en kyllä koe että asia olisi noin

  11. Mietin parhaillan liikuntamuotoa, jolla korjaisin omaa raskauden runnomaa kehoani (poika 8kk).
    Salille meneminen tai mikään ryhmäliikunta ei vielä tunnu omalta. Fustra kuulostaisi just nyt sopivan hellävaraiselta, mutta tehokkaalta liikunnalta just mulle. Osallistun siis!

  12. Ah todellakin tää olis mahtavaa. Keho ei kestä jostain syystä yhtään juoksemista nyt mitä olen aiemmin tehnyt, ja olen miettinyt mikä voisi olla mulle sopiva uus laji – joku riittävän lempeä mutta kuitenkin tehokas väsyneelle kotiäidille.

  13. Oi että! Raskauksien jälkeen kroppa on kyllä kuin romuläjä, ryhti huono ja särkyjä on siellätäällä! Kyllä siis tulisi tarpeeseen!!

  14. Täällä myös takana 3 raskautta, viimeisimmästä 6kk aikaa. Peruskunto ja ryhti täysin hakusessa. Työni on fyysisesti raskasta ja töihin paluu ensi keväänä jännittää jo valmiiksi. Tulisi kyllä todelliseen tarpeeseen!

  15. Reissutyö ja erossa aina viikot pienistä lapsistani. Teen istumätyötä mutta jatkuva ikävä tuo stressiä ja vaikuttaa koko kehoon ja mieleen

  16. Kuulostaapa (ja näyttää) hyvältä ja tehokkaalta liikuntamuodolta, myös liikkuvuuden lisäämisen kannalta. Toimisi varmaan myös tällaiselle seipään nielleelle ikiliikkujalle 😄

  17. Juuri 3 kk sitten synnyttäneenä kelpaisi kyllä minulle. Alaselkä vaivaa ja huomaan sen etenkin nostoissa ja vaipanvaihdoissa. Voin muuten hyvin mutta haluisin kroppani sisältäpäin kuntoon jotta voisin voida yhä paremmin 🙂

  18. Synnytin puoli vuotta sitten, jonka jälkeen oma ryhti sekä tukilihaksisto on ollut hakusessa. Uskon, että saisin fustrasta suuren hyödyn ajatellen myös rankempaa liikuntaa tulevaisuudessa.

  19. Olisi ihan mahtavaa päästä testaamaan, missä kunnossa ne syvät lihakset oikeasti on! Pinnalliset kun ovat kuitenkin ihan hyvässä kunnossa 😀 Lisäksi itselläni kippaa lantio helposti virheasentoon, jonka korjaamiseksi ovat kyllä kaikki vinkit tervetulleita!

  20. Ei ole ihan tämän postauksen aihe, mutta mietin millä tuotteilla hoidat hiustenpidennyksiäsi? Omani menevät aina aivan kauhean näköiseksi vaikka käytän kosteuttavia, EI rakennepaikkaavia tuotteita ja pyrin muutenkin hoitamaan pidennyksiä simply naturalin ohjeiden mukaisesti.

  21. Olisi tarpeen alusta asti alkaa korjaamaan tätä kroppaa kahden raskauden jälkeen. Vatsalihasten erkauma ja uusi muoto ovat plakkarissa.

  22. Fustra kuulostaa juuri siltä mitä Mä tarviin. Tunnistin itseni täysin tuosta sinun kirjoituksesta, itsellä kans seisomatyö. Olisi todella mahtavaa päästä kokeilemaan ja innostumaan tästä. Odotin tätä kirjoitusta paljon siitä lähtien kun sanoit että julkaiset kirjoituksen fustrasta. 💪

  23. Mua on kiinnostanut fustra jonkin aikaa. Synnytin joulukuussa ja vieläkin tuntuu ettei kroppa oo toipunut, juurikin tää heikko tukilihaksisto. Vaikka aktiivisesti kävelen kuntoilumielessä. Haluisin palata liikunnan pariin ns.turvallisesti, etten aigeuta lisää hallaa mun kropalle – kun on vatsalihasten erkaumaa yms. En halua pahentaa tilannetta. Siksi haluisin tätä kokeileen 🙂

  24. Tämä tulisi mulle enemmän kuin tarpeeseen. Synnytyksestä on 6 kuukautta, mutta kropan syvät tukilihakset edelleen unten mailla.

  25. Kolme lasta. Juniori 4 kk. Ryhti ja vyötärö kateissa. Jotain tarttis siis tehrä – fustra kuulostaa just siltä mitä oon etsiny 😊

  26. Poikkeuksena muiden tähän saakka kommentin antaneiden elämäntilaneeseen, olen keski-ikäinen, 50v tuli täyteen ja alkaa vuosien istumatyö tuntua jo kehossa, erityisesti niska-, hartia- ja selkäosastoilla. Lihaskunnon parantaminen ja jumien avaus olisi siis enemmän kuin tervetullutta!

  27. Tätä olisi kiva kokeilla! Kärsin niska-, selkäkivuista ja ryhtini on lössähtänyt! Olisi aika ottaa itseään niskasta kiinni..

  28. Ensin ajattelin, että fustra olis ihan huuhaata tai että siinä käy vaan vanhat mummot (kuten meidän salilla). Mutta nyt oon tullut siihen tulokseen, että mun todella olis syytä alkaa korjauttamaan mun kroppaa jollain tälläsellä. Kehonhuolto on jäänyt niin retuperälle, että salilla rehkiminen tuottaa vaikeuksia, kun on niin jumissa ja jo pienet liikkeet himottaa esim olkapäät ihan kokonaan. Voi olla että mun keho on huonommassa kunnossa kun itse edes osaan kuvitella, olisi aika korjata se nyt.

  29. Arvonnassa mukana, sillä olen jo pitkään tuntenut orastavaa kiinnostusta tätä kohtaan mutta kynnys lähteä kokeilemaan jotain itselle ihan uutta on aika korkea. Erilaiset vammat tuntuu vinouttaneen tätä liikkujaa jos jonkin verran, mutta ehkä Fustra vois olla just se juttu joka auttaisi korjaamaan tilanteen 🙂

  30. Vähän myös valtaosasta poikkeava kommentointi ja ”tarve” fustralle. Tuntuu ikävälle että näin nuorena kun 24v on jo paikat jonkun verran hajalla ja ryhti huono. Näyttöpäätetyö tuskin tulee tätä ainakaan auttamaan kun nyt jo selkä, niska ja kädet oireilee. Tuntuis että tarve olis just tälläselle rauhalliselle ja syviä lihaksia vahvistavalle reenille enemmän kuin raudan repimiselle. Lisäks ois hyvä puuttua ja toimia nyt kun vaivat on vielä pienehköjä. Varmasti tästä ois hyötyä myös tulevaisuudessa kun tietokoneella tapahtuva työ tulee jatkumaan luultavasti eläkkeeseen asti ja toki toiveissa on myös lapset, niin ehkä ennalta ehkäisis ja auttais siitäkin palautumisessa kun olis tällästä tehnyt

  31. Mukana arvonnassa. Olen ennenkin lukenut mielenkiintoisia juttuja fustrasta, mutta silti minulle ei ole ihan ”auennut jutun juoni”. Kaksi raskautta takana ja istumatyöläinen, joka ei valitettavasti ole saanut itseään kuntoon toisen raskauden jälkeen. Olisko tästä apu?

  32. Olisi mahtava päästä kokeilemaan fustraa. Mulla on ollut taukoa liikunnasta tovi ja olen kova stressaamaan..varastoon se stressin sitten kroppaani ja se näkyy ja tuntuu ja kuuluu. Haluaisin löytää taas ilon ja reippaana tekemisen ja itseni tämän kaiken kaaoksen ja säntäilyn alta <3

  33. Hei. Olisin kiinnostunut kokeilemaan fustraa, koska raskauden jälkeen en ole vielä saanut keskivartalon lihaksistoa kuntoon ja selkävaivat haittaavat usein arkea. Kaikki omatoiminen urheilu (lähinnä juoksu ja kotijumppa) vaan pahentaa selkäkipuja. Halua saada toimintakyky takaisin löytyy, mutta oma osaaminen ei tunnu riittävän.

  34. Fustra kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta ja saattaisi auttaa jatkuviin niska-, hartia- ja päänsärkyihin. Minulla on 8-kuukautinen tytär ja selkä ja hartiat ovat kärsineet imettämisestä entisestään, kun keskivartalon tukikin on raskauden jäljiltä heikko.

  35. Pitkän liikuntatauolla olen haaveillut liikunnan tuomasta hyvänolontunteesta sekä hikisestä olosta. Molemmat varmasti korjaantuisi fustran avulla.

  36. Haluaisin kovasti päästä kokeilemaan. Olen myös urheillut joskus todella ahkerasti, mutta loukkaantumisen takia jouduin lopettamaan lajini. Viimeaikoina masentuneisuusen vuoksi satunnaisetkin liikuntakerrat ovat jääneet, mutta nyt kun valoa alkaa näkyä tunnelin päässä, olisi ihana löytää uusi harrastus. Fustra kiinnostaa nimenomaan sen takia, että minäkin omaan erittäin huonon ryhdin ja kulutan vuosittain satoja euroja hierontaan, liian jumissa olevien hartioiden takia… ehkä fustralla voisi nimenomaan ennaltaehkäistä niitä totaalijumeja. Toivottavasti onni potkaisee ja pääsen etsimään iloa fustrasta!

  37. Lähes vuosi liikkumatonta aikaa mm. akilleksen katkeamisen myötä… lapsen aikataulut tuntuvat vievän yh-äidin ajan, joten hyvät ohjeet voisi tsempata myös kotiharjoitteluun!

  38. Menevästä mimmistä konttorirotaksi on tämänhetkinen teemani. Vuodessa ilmestyi kroppaan yksi jos toinenkin vararengas ja ajatus urheilusta alkoi entistä salimimmiä oksettaa. Kun päivän aikana istut 4h työmatkaa ja 8h työpisteellä, on hartiaseutu ja kaikki olemattomat tukilihakset kovilla. Olisi mieletöntä jos saisi heräteltyä entisen kipinän liikuntaan takaisin. Samoin olisi vielä hienompaa että perjantaisin olisi buranaliuska laukussa koskematon ja veri kiertäisi kropassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 28
Tykkää jutusta