Raskauksien runnoma keho

Nyt synnytyksestä on takana jo 8kk ja tässä minä olen. Ulkoisesti ei ole juurikaan tapahtunut mitään, mutta muuten kyllä. Moni ajattelee että raskaudesta palautuminen riippuu siitä, kuinka nopeasti kilot karisee ja kenellä lihakset piirtyy näkyviin. Valitettavasti niin se ei aina ole. Joillekkin synnytys voi olla niin rankka kokemus, että esimerkiksi leikkauksen jälkeen jopa kävely voi olla mahdotonta. Myös itse ensimäisen synnytyksen jälkeen olin viikon pyörätuolissa. Jotka blogiani on seuranneet saattaa muistaa aiempia postauksiani raskaudesta palautumisesta ja kun mennään kuukausia taaksepäin ei ulkonäössäni ole juurikaan tapahtunut muutoksia muutakun hiuksissa ;). En koita vetää vatsaa sisään näyttääkseni hoikemmalta tai kuvaa itseäni pelin kautta juuri oikeasta kulmasta näyttääkseni paremmalta, koska mulle sillä ei ole nyt merkitystä.

Monille naisille on haastavaa lähteä synnytyksen jälkeen liikkumaan. Joskus se ei edes ole mahdollista, jos esimerkikis vauva valvottaa kaiket yöt ja olet vain yksinkertaisesti niin väsynyt ettet kykene. Ole armollinen ja anna itsellesi aikaa.. Mihinkään ei ole kiire tässä valmiissa maailmassa.

Ainakaan itse en todellakaan tiennyt vuonna 2008 kun sain ensimäisen lapseni, kuinka olisi hyvä aloittaa treenaamaan ”oikein” vaurioittamatta kehoani. Moni ei esimerkiksi tiedä, että vatsalihaksia ei saa treenata heti synnytyksen jälkeen ja istumaankin pitäisi nousta kyljen kautta. Minua ei ole tässä asiassa esimerkiksi koskaan neuvottu..

Joku saattaa ihmetellä miksi julkaisen itsestäni tälläisiä kuvia. Syy siihen on, että halaun kannustaa äitejä olemaan sellaisia kuin on häpeilemättä omaa vartaloaan. Meidän ei tarvitse mahtua johonkin tiettyyn muottiin. Kaikki varmasti kuitenkin ymmärtää että liiallinen ylipaino ei ole koskaan hyvästä ja siihen kannattaa keksiä, jotain mikä edistäisi omaa hyvinvointia.

 


Miksi esimerkiksi minulla ei paino laske on aika selkeää. Jos nukun yössä sen 3-5 tuntia ja sen myötä olen todella stressaantunut ja väsynyt niin siinä on jo tarpeeksi syitä. Olen lähtenyt pikkuhiljaa hakemaan tasapainoa tähän kehooni, mutta niissä rajoissa mitä itse jaksan. Liikunta antaa energiaa, mutta aina minulla ei ole energiaa liikkua.

Kaikki tietää, että äideillä aika on rajallinen ja ainakin itse tarvitsen tällä hetkellä hieman tukea omaan projektiini.

Tiesittekö, että on olemassa äideille suunnattu 5:n viikon mittainen verkkovalmennuskurssi? Kurssi on suunnattu pääasiallisesti 0-12 kk sitten synnyttäneille naisille, mutta jos et ole koskaan treenannut synnytyksen jälkeen tai kaipaat aktivaatiota lantiopohjaan, on kurssi todella hyvä myös sinulle!

Kurssilla opit esimerkiksi:Miten testata oma vatsalihasten erkauma. Kuinka saada tuntuma lantionpohjan lihaksiin.Miten palautat voiman keskivartaloon.Millaisia liikkeitä voit turvallisesti tehdä. Miten rentoutat epäergonomisista imetysasennoista kärsivää niska-hartiaseutua. Millaisilla, yksinkertaisilla päivittäisillä harjoituksilla (2-3 min) ylläpidät liikkuvan ja kauniin kehon. Miten lantionpohjan lihakset ja seksi liittyvät toisiinsa

Kurssin osallistujat saavat helpot harjoitusohjeet jokaiselle arkipäivälle sähköpostiin. Kurssilla keskitytään mm. lantion-pohjan lihasten ja syvien vatsalihasten vahvistamiseen, mutta liikettä tulee koko keholle. Kurssilla edetään pikkuhiljaa, sillä keskivartalon kuntouttaminen raskauden ja synnytyksen rasituksista vaatii aikaa ja pitkäjänteistä työtä.

Lisäksi osallistujat pääsevät kurssilaisten omaan keskusteluryhmään ja saavat mahdollisuuden esittää kysymyksiä raskaus- ja äitiysliikuntaan erikoistuneelle valmentajalle.

 

Vaikka monesti on kiire, aika, jaksaminen ja yksinkertaisesti raha saattavat olla hyvinkin tiukalla, eivät lapsi eikä äiti kumpikaan voita mitään, jos äiti on kivulloinen ja lopen uupunut.Jos vatsalihakset eivät ole kunnossa, keskivartalon tuki on heikkoa, mikä altistaa selkävaivojen lisäksi mm. virtsan- ja ulosteenpidätysongelmille ja kohdun- ja emättimen laskeumille. Vatsalihakset pitävät myös sisäelimet oikeilla paikoillaan. Vaikka nämä asiat eivät tuntuisi ajankohtaisilta nyt, ne voivat olla sitä tulevaisuudessa. Lisäksi sen merkitys, että keho tuntuu omalta ja olo siten itsevarmalta, on hyvin suuri naisen elämässä. Keskivartalon lihakset ovat myös ns. ryhtilihaksia, eli saavat aikaan kauniin ryhdin ja ylläpitävät kontrollia monissa arjen tilanteissa. Siksi on äärimmäisen tärkeää huolehtia keskivartalon lihaskunnosta.

Parhaiten hoidat myös lapsiasi siten, että pidät huolta itsestäsi ja olet iloinen, tasapainoinen, fyysisesti ja henkisesti hyvinvoiva äiti ja vanhempi. Tällöin jaksat vastata myös lapsesi tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.Äitikurssilta keskivartalonsa kuntouttamiseen avun on saanut jo yli 1000 naista ja lähes 100% suosittelee kurssia myös ystävilleen.

Kurssi alkaa 4.9 Voit ilmoittautua kursiille tämän linkin kautta TÄÄLTÄ* 

Blogin kautta tilatessasi kurssin hinta on 79e, mikä on teille jees, koska kurssin hinta nousee sitä mukaan kun kurssi lähenee. Kurssin järjestää Hyvinvointi studio Lupaus, joka on erikoistunut meihin äiteihin <3. Vaikka itse olen jo 3 lasta synnyttänyt, niin siltikään en vielä tiedä kaikkea raskaudesta palautumista ja haluan tehdä sen oikein sen vuoksi ettei minulle jää mitään elinikäsitä vaivaa, kuten esimerkiksi virtsankarkailu.

Ainakin itse koen, että mun on saatava ensin kaikki sisältä kuntoon niin henkisesti, kuin fyysisesti ennenkuin voin aloittaa edes miettimään sitä ulkoista olemusta. Kun kirjoitin aiemmin teksitin on ihanaa olla kolmekymppinen, niin tämä on juuri sitä. Mun ei tarvitse edes koittaa näyttää parikymppiseltä, vaan saan näyttää juuri siltä miltä haluan <3 ja niin saatte tekin. Aion itse ehdottomasti osallistua kurssille (mahdollisuuksien mukaan) mutta olemme silloin Jenkeissä ja sielä aikaero yms voivat hieman sekoittaa tilannetta. Suosittelen tätä ehdottomasti kaikille äideille. Muistakaa silti, että olette upeita ja teidän tärkein tehtävä on olla äiti

Lue edellinen postaus: Tee hiuksistasi upeat

primebody

19 vastausta artikkeliin “Raskauksien runnoma keho”

  1. Mä oon myös itse synnyttänyt vajaa 9 kk sitten, ja saan kieltämättä päivittäin kuulla, mitekä nyt jo pitäis olla kropan treenattu ja rasvaprosentti suunnilleen 0. Varmaan parhain kommentti minkä sain oli, että ” oon parempi ihminen sitten kun oon taas laiha ” 😀 Kyllä se vetää mielen matalaks että mitenkä sillä 5 ylimääräsellä kilolla onkin näin suuri vaikutus ihmisiin.. Taidampas jakaa tän postauksen niille kommentoijille 🙂 Kiitos hyvästä postauksesta <3

    • Kaikki me palaudutaan eri tavalla ja valehtelisin jos väittäisin etten olisi yhtään kade nille, jotka käy ”pierasemassa lapsen ulos” ja näyyttää kotiin palatessa ettei olisi koskaan ollutkaan raskaana.. Mulle ei suotu sitä 🙂 mutta nyt on hyvä näin

  2. Ihana olet ❤ Itsellä 3 lasta ja viimeisin nyt 2v eli sen pohjalta pitäisi olla jo äidin tikissä… vaan ei ole! Elämä on kiireistä, stressaavaa, unta se max 5h yö, joten kuten sinullakin, nyt on hyvä näin. Toki haluan viimeiset 5kg pois, mutta en pidä sitä nyt elämässä tärkeimpänä asiana miltä näytän. Rakastan liikuntaa ja haluan toki näyttää hyvältä, mutta en silti anna vaa’an määrittää minua😊 Olet huikea nainen ja blogiasia on ilo seurata. Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi ❤

    • Lapsesta johtuenko et voi nukkua kuin max.5h/yö? Joo tiedän, lapset ovat yksilöitä blaa blaa, mutta eikö oikeasti jotain ole pielessä jos 2v nukkuu noin huonosti..? Jos nyt siis kyse oli siitä, että lapsi valvottaa 🙂

    • Annalle vaan tiedoks että meillä vasta 4v rupes nukkuu täysiä öitä…Ja ihan normi junnu on .. nyt 14v jätkä kyllä vetää sikeitä 😂

  3. Minusta sinä olet äärettömän söpö, jos nyt nainen naisesta voi niin sanoa, mutta söpö on just sana joka tulee mieleen. Olisin valmis luopumaan paljosta, jos minulla olisi nuo sääret 🙂

  4. Umpullahan pienempi on alle vuoden ikäinen..
    Minulla 3v tyttö on sen verran eläväinen, että ”herättää” useasti öisin.ilöoin pitää laittaa peittoa, millpn lohduttaa itkevää lasta. Eilen kävin nukkumaan klo 22 ja heräsin tänä aamuna klo 6 + 4,herätystä yöllä. Eli yhtäjaksoisen unen määrä voi jäädä hyvinkin vähäiseksi.

  5. Kiitos Umppu jälleen kannustavasta kirjoituksesta <3 Itse kovista selkä- ja niskakivuista kärsinyt synnytyksestä asti, mikä vaikuttaa aivan kaikkeen jaksamiseen. En olisi uskonut, että keho on näin kovilla vaikka kohtuu hyväkuntoinen olen ollut. Sait liikutuksen kyyneleet, tällä armollisen kannustavalla tekstillä <3

  6. Vähän aiheesta poiketen, mutta oliko niin että sä oot käyny fustra tunneilla? Katsoin noita kuvia ja totesin että onpa sulla jotenkin vahva ja hyvä ryhti! Tai siis kuvien perusteella näyttää, että ryhti olis jotenkin parantunut ja olkapäät menny taaksepäin ja muutenkin näytät hyvinvoivalta ja vahvalta! Itellä tuntuu että tarttis taas vähän panostaa tohon ryhtiin ja treenata sitä.

  7. Tiedätkö kuuluuko tohon valmennukseen saliohjelma tai mitä liikkeitä voi tehdä salilla jos on erkauma? kiitos! 🙂

  8. En ole koskaan synnyttänyt tai ollut valitettavasti edes raskaana, mutta on hirveää seurata miten ulkonäköpaineet piinaavat äitejä, jotka tekevät/ovat tehneet tähän maailmaan uuden ihmisen. Siis haloo!! Voiko suurempaa työtä enää olla 😄 Ja senkin työn suurin palkka muilta on asiaton arvostelu & kuittailu, jotka ovat vain muiden omia mielipiteitä eli pierua tuulessa.

    Mun mielestä olet todella kaunis ja itsevarmuutesi huokuu läpi vahvasti. Olisinpa aikanani yhtä näyttävä mutsi kuin sinä 🙂

  9. Moi!
    Onko sulla vielä rintaimplantit? Miten raskaus, imettäminen ja muutokset painossa ovat vaikuttaneet niihin ja oletko miettinyt niiden korjauttamista? Entä miten aiot ”selittää” lapsillesi (erityisesti tytöille), syyt, miksi päädyit ottamaan implantit?

    • Olen aikomassa kirjoittaa tästä ihan oman postauksen jos jaksat odottaa siihen asti niin saat kattavamman vastauksen

  10. Valmennus kiinnostaisi kovasti.. Oletko itse osallistunut siihen? Osaatko sanoa riittääkö aika todella? Vaikka olen palautunut raskaudesta todella hyvin ja nopeasti niin juuri keskivartalon ja lantionpohjan lihakset eivät ole vielä ihan 100% ennallaan. Painottuuko valmennus niihin? Entä painonpudotus, mikä on sen osuus tai onko sellaista? Se taas ei kiinnosta yhtään, aion pysyä nykyisissä mitoissa.

    • En ole tähän aiemmin osallistunut, mutta nyt aion ja nimenomaan keskitytään juuri noihin osa-alueisiin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 79
Tykkää jutusta