Lähi-Tapiolassa ei välitetä ihmisistä, vaan niiden rahoista.

 

Kaikki vakkari lukijani muistaa alkuvuoden kamalan vesivahingon, mikä sattui liikkeesäni. Se edelleen tasaisin väliajoin kummittelee mun mielessä. Se oli kamalaa, ahdistavaa, raskasta, rankkaa, tuhoisaa aikaa, mitä elin keskellä unettomia öitä ja perheen muutenkin sairastellessa. En ole koskaan elämässäni ollut niin stressaantunut ja ahdistunut kuin silloin. Jopa hiukset lähti päästä. En toivo kenellekkään samaa kohtaloa, kun itselleni. On ollut mielenkiintoista ja samalla hyvin surullista lukea erilaisia spekulaatioita asioista, mistä kukaan ei tiedä todellista totuutta. Itse aina mietin, missä on inhimillisyys ja ihmisten empatiakyky.

Voit lukea postauksen TÄÄLTÄ

Haluan avata asian vielä siksi, että luin Sara Auvisen tarinan Lähi-Tapiolan vakuutusthtiön käytännöstä ja mulle tuli todella paha mieli: (kuviin ja teksteihin on pyydetty lupa henkilökohtaisesti)13876667_1026070367490230_7959825178375831503_n

Miltä sinusta tuntuisi vammautua työtapaturmassa ja samalla menettäisit mahdollisuutesi edes kohtuulliseen elämään – LähiTapiola – LokalTapiola kun väistää vastuunsa.

Olin nuori hevosalan ‪#‎yrittäjä‬ ,kunnes lensin hevosen selästä n. 2,5 metristä. Työtapaturman vuoksi kärsin erittäin vaikean aivovamman ja niskavamman jälkitilasta.

Kahden vuoden taistelun jälkeenkään, en saa ‪#‎Lähitapiolalta‬ mitään korvauksia ja yhtiön mielestä on tervettä, että pysyn vain noin 7 tuntia päivässä hereillä. Enkä tunne janoa tai nälkää ja tarvitsen henkilökohtaisen avustajan apua arkiaskareissa. Käsien motoriikka on heikkoa ja kävelen vielä normaalia hitaammin. Lähitapiolan mielestä olen työkykyinen. Siitäkin huolimatta, että KELA, eläkeyhtiö, Helsingin kaupunki ja USEAT LÄÄKÄRIT pitävät minua vaikeavammaisena.

Keväällä olin 6 viikkoa laitoskuntoutusjaksolla ja sen jälkeen vielä lisätutkimuksissa. Kesällä on toimitettu HYKSin neurologian ylilääkärin, Validian moniammatillisen työryhmän, HUSin lääkärin ja neurologian dosentin lausunnot yhtiöön. Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta päätti, että Lähitapiolan pitäisi korvata minulle kuntoutus ja tutkimus kulut. Toisin kävi. Tämä siitäkin huolimatta, että tapaukseni on ollut varsin hyvin esillä julkisuudessa. Korvaushakemuksien ja valituksien tekemiseen olen saanut paljon ammattitaitoista lainopillista apua – laki ja lääkärit ovat puolellani – vakuutusyhtiö ei.

Mielestäni ‪#‎oikeusvaltiossa‬ 15h työpäiviä tehneen yrittäjän, joka on hoitanut verot, tellit, lellit ja vakuutusmaksut ei pitäisi vakavan työtapaturman jälkeen taistella tallaisesta vaan keskittyä kuntoutukseen.

– Tiesitkö, että meitä on tuhansia vammautuneita, jotka taistelevat vakuutusyhtiön kanssa?
– Voitko sinä auttaa meitä vammautuneita taistelussa vakuutusyhtiöiden mielivaltaa vastaan?
– Ystäväni ja tukijani suunnittelevat tukikonserttia – haluatko olla mukana?
– Minä olen elossa koska minulla oli kypärä – KÄYTÄ KYPÄRÄÄ!  www.saaraauvinen.fi

Saaran tarina on koskettava ja surullinen. Hän on ottanut vakuutukset juuri siitä syystä, jos hänelle tapahtuu jotain ja tässä on tulos…

Kun olet yrittäjä maksat ja hoidat kaiken itse. Mikään ei ole sinulle ilmaista. Ei lomat, lääkärit, autot, puhelimet, koulutukset, tilat, työvälineet vaan kaikki maksetaan omasta pussista ja omalla työllä. jos jotain sattuu ja vaikka se ei olisi sinun vika niin joudut AINA maksumieheksi. (se on väärin) Oli se sitten kenenkä vika tahansa..

Olen käynyt läpi omaa vesivahinkoani useita kertoja. Olen edelleen vihainen………….niin helvetin vihainen omalle vakuutusyhtiölleni LähiTapiolalle ja sitä vihaa joudun työstämään päivittäin.

Lyhyesti kerrottuna: Meillä oli yön aikana posahtanut toinen pesupaikka (liitos) josta oli suihkunnut useita tunteja tulikuumaa vettä nilkkoihin asti koko lattia täyteen. Ystävä pariskunta, joka asuu samassa talossa huomasi töihin lähtiessä tämän ja ilmoitti asiasta minulle. Jos he eivät olisi sitä huomanneet, olisi vahinko ollut huomattavasti suurempi ja tuhoisampi. Suur kiitos siis Pipsa ja Pekka <3.

Lähdettiin mieheni ja silloin 7kk ikäisen vauvani kanssa liikkeelle. Tiesin että jotain kamalaa oli sattunut. Kun pääsin paikalle oli näky aivan kamala. Vesihöyryä oli niin paljon, että eteen ei nähnyt. Tätä asiaa ei yhtään auttaanut kuukausi eteenpäin tapahtunut murtautuminen liikkeeseeni. Sain nopeasti hälytettyä apua ja porukka alkoi samantien toimiin. Mieheni lähti viemään lastamme hoitoon äidilleni ja me muut saimme vedentulon hallintaan, kuivattua lattian ja irroitettua laminaatin, mikä oli imenyt itseensä kosteutta jo monta tuntia. Kaikki seinät kupruili, kalusteet oli kastunut. Ovet turvonneet ja suurinosa tuotteista tuhoutunut… Tilanne oli katastrofaalinen.

Ensimäinen toivon pilkahdus mielessäni oli, että saan olla tyytyväinen, että olen AINA ennekuin olen edes astunut liiketilaan, missä työskentelen olen hankkinut kattavat vakuutukset, jotenka mulla ei ole tässä mitään hätää. Samalla, kun purimme  vahinkoa, niin soitin isännöitsijälle, vakuutusyhtiöön ja muut pakolliset puhelut. Meitä on liikkeessä yhteensä 5 (perheellistä) ihmistä töissä ja meidän oli saatava meille järjestyyn uusi työtila, sillä ei olisi tullut kuuloonkaan, että emme olisi voineet harjoittaa elinkeinoamme remontin ja kuivatuksen ajan missään. Pääsimme onneksi jatkamaan töitä Studio Loistoon, missä meidät otettiin sydämellisesti vastaan <3.

Mieheni toimi myös ripeästi ja sai meille hoidettua kuivurit, mitkä asensimme puhisemaan tilaan heti. Vuokrasin varaston keskustasta, minne saimme kaikki kalusteet pois tieltä. Tässä vaiheessa tajusin, että meidän kaikki huonekalut, tavarat, laitteet yms on tuhoutunut. Kun perustin yrityksen otin 35 000e lainaa, minkä olin jo maksanut pois. Sen verran salongin pystyttäminen silloin maksoi ja siinä ne kellui. Mun unelma, minkä eteen olen tehnyt töitä yli kymmen vuotta.

Saimme jo seuraavana päivän raportoitsijan kirjoittamaan vahinkoilmoitusraportin tapahtuneesta. Raportoitsija istuu ilmeisesti isännöitsijän kanssa viereisessä huoneessa, eikä heillä ollut mitään kiinnostusta etsiä syytä, vaan kirjata syyllinen.  Omasta mielestä tapaukseen ei silloin panostettu, vaan tehtiin johdateltuja päätöksiä. Jos olisin ollut fiksu ja tajunnut, olisin itse tilannut myös vastaavan tarkastajan paikalle. Lähi-Tapiolaa ei tässä vaiheessa kiinnostanut kuka ja mikä raportin tekee. Eikä sieltä tullut kukaan paikalle. Ei edes vaikka sitä pyysin. Sain Tapiolasta vähättelevää palvelua alusta asti…

Liike kuivui ja sain mailia, että emme korvaa mitään, sillä kyseessä on asennusvirhe ja se ei kuulu meidän korvauspiiriin. En voinut käsittää tilannetta ja soitin siitä heti perään vaatien lisäselvitystä. Heidän mielestä alan ammattilainen kuka on asentanut pesupaikan on asentanut liitoksen niin, että vahinko on hänen syy. (nyt ei ole kyse mistään Viroilaisista vaa ammattilaisista) Mua kirjaimellisesti vituttaa, että aletaan sormella osoittelemaan ihmistä kuka on tehnyt työnsä ja työ on vielä tarkastettu  oikein asennetuksi ja liitos todettu asianmukaiseksi. Se mikä tilanteessa on haastava on se, että putket on tehnyt ihminen kenellä on siihen valtuudet ja luvat, mutta ei tee sitä työkseen, jotenka häneltä puuttuu vastuuvakuutus). Helppohan asia on sysätä jonkun niskaan. Hankin Lähi-Tapiolalle 5 erilaista lausuntoa, missä todetaan, että liitosta ei voida asentaa väärin. Hankin myöskin lausunnon, että jos liitos olisi jäänyt löysälle se ei olisi kestänyt meidän käytössä vaan vahinko olisi tapahtunut nopeammin. Valitin ja lähetin lausunnot, mutta he vaan totesivat, että asennusvirhe. Millään mun hankkimalla dokumentilla ei ollut mitään merkitystä. On hassua, sillä Tapiolakaan ei pysty millään tositamaan sitä, että kyseessä olisi asennusvirhe. Se on vaan toteamus. Kysyinkin, että kertokaa minulle esimerkkejä, missä tilanteessa teidän vakuutusyhtiö korvaa tämänkaltaiset vahingot, niin he eivät osanneet kertoa…

Olin taas lähtöpisteessä ja mietin mitä asialle voi tehdä. Luin erilaisia artikkeleita netistä ja löysin Oraksen sivuilta kirjoituksen, missä todella voimakkaat putkistoon liittyvät paineiskut saattavat ennenaikaisesti löystyttää liitoksen ja aiheuttaa  jopa niiden  hajoamisen. Mittasimme putkistoon tulevia paineiskuja, mitä olivat todella voimakkaita ja niitä tuli paljon hyvinkin lyhyessä ajassa. Ne olivat rakennuslainsäädännön vastaisia ja taloyhtiön vastuulla olisi kuulunut asentaa putkistoihin paineentasausventtiilit, mitä ainakaan meidän huoneistossa ei ole. Tästä oli kanssani samaa mieltä jokainen putkimies, kuka sielä kävi. (asensin ne omakustanteisesti itse vahingon jälkeen)

Tässä vaiheessa tilnteesta oli mennyt jo 2kk ja Lähi-Tapiola lähetti oman putkimiehen tarkastuskäynnille. Hahahahaah 2 kk tapahtunman jälkeen. Kysynpähän vaan, että mitä helvettiä he kuvittelevat hänen sieltä löytävän, sillä remontti oli hyvässä käynnissä. Heidän oma putkimies oli sitä mieltä, että hyvin todennäköinen syy vesivahinkoon oli voimakkaat paineiskut. Kun Tapiola sai lausunnon soittivat he minulle ja sanoivat, että lausunto ei ollut ihan sitä mitä piti, että he haluavat uuden. Voitteko kuvitella, että kun tämä heidän oma putkimies oli mun puolella, niin se ei kelvannutkaan vaan vaadittiin uusi lausunto.

Tässä vaiheessa lähetin paperit, myös  taloyhtiön isännöitsijälle ja asiaa käsiteltiin taloyhtiön kokouksessa. Karua että sain mailin, mikä ei ollut todellakaan tarkoitettu mulle hallituksen puheenjohtajalta. Mitenkä ihminen voi kirjoittaa niin rumasti toisesta ihmisestä ja esimerkiksi hän ei ole koskaan jutellut asiasta mun kanssa. Suurinosa hänen tiedoista oli täyttä pas….aa ja virheellistä tieto. Minua syytettiin laittomista putkitöistä sun muista. Olisiko kenties pitänyt selvittää asia? Putkityöt on tehty silloin, kun olen liiketilaan tullut, eli ne on jo ollut sielä niin kauan, kun olen liiketoimintaa harjoittanut kyseisessä tilassa.

Ihminen, kuka on suunnitellut putkistot taloyhtiössä lupasi tehdä asiasta selvennyksen…. Odotin sitä 2kk ja laitoin joka viikko mailia onko raporrti valmis. Sain vastauksen, että kävin kohteessa ja teen raportin pikapuoliin. Raporttia ei kuitenkaan koskaan kuulunut, eikä liikkeesäni ollut edes kukaan käynyt. Kun jatkoin kyselyä, niin yht.äkkiä tämä tyyppi ilmoittikin, että on sairaslomalla 2kk ja joku hänen ”kaveri” tekee selvityksen… Ihmettelen että edes taloyhtiö ei kyseenalaista tätä hommaa. Tähän väliin tiedoksi, että Ratinanrannan taloista (missä liikkeni sijaitsee) suurinosa on rakennettu päin peetä, vaikka ovatkin arvokiinteistöjä. Vaikka meillä on uudet tilat, niin se on täynnä vikoja ja siksi itse en ihmettelisi, vaikka putkistossakin olisi jotain häikkää. Olen kuullut asiakkailtani, jotka asuvat kyseisissä taloissa vesivahingosta ja vaikka mistä ongelmasta…

 

Olen selvittänyt ja selvittänyt asiaa. Tehnyt valituksen lautakuntaan. Käynyt lakimiehellä ja rehellisesti sanottuna ollut ihan yksin asian kanssa. Samalla hoitanut kotia, kahta lasta, pyörittänyt yritystä, tehnyt remonttia, leikkinyt kotia, koittanut olla edes tyydyttävä vaimo ja saada säädettyä kaikkien työmiesten aikataulut ja materiaalit paikalle, silloin kun he ovat niitä tarvinneet. Se mitä vähiten jaksan kuunneella on vittuilu vakuutusyhtiöstä ”kuules tyttö”..

Maksoin viime vuonna Lähi-Tapiolaan reilusti yli 10 000e vakuutuksia ja voitte kuvitella summan, kun olen ollut heidän asiakas jo varmasti 90-luvulta.  Vakuutuksen on täynnä porsaanreikiä, eli käytännössä ihmisiä kusetetaan nauramatta. Mulla on kaikki mahdolliset vakuutukset ja esimerkiksi keskeytysvakuutus, minkä pitäisi korvata menetetty tulo, kun liike on toimintakyvytön, mutta ehei….. vakuutus astuu voimaan vain silloin, kun vahinko on Lähi-Tapiolan korvattavissa, eli tämänkaltaisissa tapauksissa ei koskaan. Mulla meni tässä mun omaisuus 35 000e, uuden liikkeen laittoon reilu 20 000e ja menetettyä tuloa/maksettuja vuokria/kuluja n. 10 000e. Yhteensä yli 65 000e. Teen palkkani saksilla ja voitte kuvitella, että tuohon summaan saan tehdä esimerkiksi 1300 naisten hiustenleikkausta (ovh 50e) se on mulle 1300h työtä. Tuokin summa on vain sitä tuloa kassaan, mistä ei ole vähennetty kuluja, jotenka luvut varmasti tuplaantuisivat.

Mun pointti tässä asiassa on se, että mitenkä vakuutusyhtiöllä voi olla valtuudet antaa kielteinen päätös asiasta ja kumota korvaus, jos asianomainen on useilla dokumenteillä sen todistanut toisin? Vakuutus korvaa pikku vahinkoja, mutta harvoin isoja. Sara menetti työkykynsä, mutta itse menetin onneksi vain materiaa. Miksei vakuutusyhtiöllä ole vastuuta? Miksi me ylipäänsä maksamme niitä? Siksi, koska ajttelemma, että meidän elämä on turvattu ja meillä on hyvä olla ja asua. Suurinosa vakuutuksista on täyttä hevonpaskaa, enkä suosittele kenellekkään yrittäjälle Tapiolaa. Se ei ole teidän puolella vaan haluaa vain teidän rahat. Palvelu on niin kauan hyvää, kun olette maksumiehenä.

 

voisin kirjoittaa tästä asiatsa romaanin, koska olen niin pettynyt.

Haluan kiittää jälkikäteen kaikkia ihmisiä, ketkä mua auttoivat tässä tilanteessa. Oli ihana huomata kuinka sydämellisiä ihmisiä on olemassa. Olen kääntänyt sivun ja jatkanut elämää eteenpäin.

-Umppu

 

primebody

20 vastausta artikkeliin “Lähi-Tapiolassa ei välitetä ihmisistä, vaan niiden rahoista.”

  1. Toivottavasti olet vaihtanut ainakin vakuutusyhtiötä tämän paskan jälkeen?!?!? Kyllä oikein iljettää ja syljettää sun puolesta. USKOMATONTA, miten vakuutusyhtiö voi tehdä näin!

    • Asian käsittely loppui juuri ja vaihdan nyt. Uskon silti että kaikissa on sama ongelma…

  2. Huhhuh 🙁 Itsekin olen yrittäjä, ja pienen lapsen äiti. Irtisanoin vakuutukset kun jäin äitiyslomalle, ja nyt olen palannut osa-aikaisesti takaisin töihin, mutta en ole saanut aikaiseksi otettua vakuutuksia! Juuri tämä sun tapaus on yksi syy jonka takia motivaatiota asiaan ei ole. Mitenhän se nyt sit on, otanko riskin kun ei ole vakuutuksia, vai onko se ihan se ja sama onko mulla niitä?! Olen nyt tehnyt töitä jo 3kk ja minulla on pelkkä yel voimassa :/

  3. Voi voi voi. Korjaan päivittäin vakuutusyhtiön piikkiin vesivahinkoja yms. Ettekö te tajua, että vesivahinko voi syntyä: 1. Vanhat putket pettävät 2. Putkia on uusittu ja niissä on asennusvirhe 3. Oma huolimattomuus(hana jäänyt esim päälle) vesivahinko ei voi syntyä mistään muusta syystä! Tosin kodissa jonkun laitteen hajoaminen, mutta sun tapauksessa semmoisesta ei ollut kai kyse. Naurattaa lukea näitä dissauksia vakuutusyhtiöitä kohtaan varsinkin kun on saanut korvauspettymyksen ja ruvetaan julkisesti haukkumaan oli vakuutusyhtiö mikä tahansa. Näillä samoilla päättömillä tempauksilla te aiheutatte muillekkin hallaa heidän bisnekseen , jotka ovat riippuvaisia vakuutusyhtiöistä! Toivottavasti tälläisten kirjoitusten jälkeen sinulla riittää itsetunto myös kirjoittaa tänne miten hommassa kävi, kun tekstien perusteella sen veit kait eteenpäin?

    • Moi Jampe 🙂 Talo on uusi eli sielä ei ole vanhoja putkia (5v vanha). Itse putkia ei ollut uusittu vaan asennettu lähes 3v ennen vahingon sattumista ja mikään hana ei ollut päällä. Mua ei yhtään naurata vaan itkettää. Kerroin mielstäni aivan selkeästi mikä oli päätös, kun vein asian eteenpäin ja olen nyt kertomani summat köyhempi. Syy ei ollut missään tapauksessa minun, mutta minä jouduin tässä tapauksessa maksumieheksi.

  4. En tiedä osuiko kirjoitukseni nyt syvälle, mutta toivottavasti tajuat kertoa kaikille miten vesivahinkoasiassa kävi? en ymmärrä miten voi julkisesti pitää blogia, mutta sitten poistat kommentteja? Ymmärrän jos ne ei ole asiallisia niin poistat, mutta mielestäni minun ei ollut…..

    Jos pystyt noin jyrkällä mielipiteellä moittimaan vakuutusyhtiöitä, jotka tarjoavat toisille elannon, niin jos olet vähääkään yrittäjä korjaat kirjoituksesi kun kerta asia on kirjoituksesi mukaan saatu päätökseen.

    • Anteeksi Jampe, mutta kaikki kommentit odottaa aina hyväksyntää jos et ole aiemmin kommentoinut samalla ib osoitteella, eli en ole poistanut yhtään mitään. En myöskään päivystä jatkuvasti koneella ”odottamassa kommentteja, jotenka hieman malttia. Vastasin sulle sun jokaiseen kysymykseen ja väitteeseen, jotka tulevat hyvin esille. En yritä peitellä yhtään mitään ja vaikka monen elanto on riippuvainen vakuutusyhtiöstä ja kuten sanoit, että teet työksesi niitä korjauksia, niin mietitkö koskaan niitä ihmisiä kenelle vahinko on sattunut ja niiden ahdinkoa?

  5. Mietin useinkin. Palovahingon sattuessa yleensä perheen vanhemmat ovat niin sekaisin, ettei voi keskustella edes uudesta korjausrakentamisesta, koska vahinko on ollut niin traumaattinen. Onneksi meillä mielestäni on toimiva vakuutusjärjestelmä. Tietenkin sun kohdalle on typerää sanoa näin, mutta olen nähnyt useat kerrat ja uskon vahvasti, että kaikki suomalaiset vakuutusyhtiöt korvaavat, kun se menee heidän yhtiöidensä ehtoihin. Mua vaan henk. Koht raivostuttaa nämä kirjoitukset aina vakuutusyhtiöistä kun ei korvata.jos kaikki kirjoittaisi niistä tapauksista kun on korvattu niin kukaan ei edes uskaltaisi kyseenalaistaa vakuutusyhtiöiden korvauksia. itselläni yritystoiminta loppuisi n. 80% ilman vakuutusyhtiöitä.

    Ehkä ei kannattaisi lukea kenenkään blogeja yms somea 🙂

  6. Nämä on taas näitä joihin ei pitäisi milläänlailla kommentoida mutta kommentoin kuitenkin. Saaran tapauksessahan ei ole missään vaiheessa kerrottu mitä oireita hänellä on muuta kuin tuo että ei pysy hereillä 7 tuntia. Ei ole julkisesti näytetty lääkärinlausuntoja eikä sen enempää kerrottu diagnooseista. Erittäin vaikea aivovamma ja niskan vamma eivät kerro yhtään mitään vaan voivat pitää sisällään ihan mitä vaan. On helppo haukkua vakuutusyhtiötä kun ei tiedä jutun kaikkia puolia.

    • Jos olisit lukenut yhtään enempää/tarkemmin nuoren neidin tarinaa tietäisit että hän tarvitsee avustajan arjen askareissa, hän nukkuu 15h päivässä, ei tunne nälkää/janoa, ei pysty kunnolla kävelemään tässä vai osa mainitakseni. Eikö nuo ole sinun mielestäsi oireita? Pidätkö häntä työkykyisenä?

      Eikö vaikea aivovamma ole diagnoosi? Kuinka tarkan epikriisin tahdot? Ja miksi ihmeessä lääkärinlausuntojen tarvitsisi olla julkisia?

      Tyhmäkin sen jo tietää näillä tiedoilla että tämä kyseinen nuori nainen on vammautunut vakavasti ja menettänyt työkykynsä loppuelämäkseen.

      ”On helppo haukkua vakuutusyhtiötä kun ei tiedä jutun kaikkia puolia” Miksi vammautuneella ihmisellä olisi syytä valehdella/esittää vammautunutta? Kuka terve ihminen haluaa tehdä niin?! Jos KAIKKI muut osapuolet (lääkärit, kela, sairaalat, ym) ovat sitä mieltä että ei voi tehdä töitä, mutta vakuutusyhtiön mielestä voi niin eikö silloin saa haukkua?!

      ”Nämä on taas näitä joihin ei pitäisi milläänlailla kommentoida mutta kommentoin kuitenkin” TOTTA! Olisit pysynyt hiljaa!!

  7. Menee yli hilseen ettet saanu penniäkään tosta katastrofista! Täysin järjetöntä ja kohtuutonta. Oksettavaa. Eikö mitään ole enää tehtävissä???

  8. uskomatonta että noin voi tapahtua! Harmillista vain, että varsin yleistä:( Oletko vieläkään saanut korvauksia?? Tsemppiä hurjasti!

  9. Mulla kävi myös ifin vakuutuksen kanssa vastaavasti.
    Toinen aiheutti vesivahingon asunnossani. Vakuutus ei korvannut kun en itse ollut aiheuttaja.
    Espoon kaupungin vuokra valvonta pakotti kuitenkin allekirjoittamaan maksusopimuksen tai olisin joutunut irtisanoutua vasta syntyneen poikani kanssa asunnosta kuukauden varoitus ajalla.
    Laskua ei kuulemma millään voitu siirtää aiheuttajalle (vaikka silloin aiheuttaja oli valmis ottamaan vastuun teostaan).
    No nyt on 6 vuotta maksettu ja yh/ vauva arkea pyörittäessä ym.
    Vihdoin kuivilla. Tsemppiä sinnekkin! (Ps. Uutta vakuutusta en ole ottanut)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta