Kuka on tasapainoinen ihminen ja keneltä niitä neuvoja kannattaa ottaa vastaan?

 

 

Mulla tulee välillä aina hyvinvointi oksennus kurkkuun, kun luen naistenlehtiä. Sielä on jos kukin fitness ”julkkis” kertomassa, kuinka näin kannattaa syödä ja mitä kannattaa syödä ja missä ja milloin. Heidän mielestä on ihan tervettä avata ne mädälle pierulle haisevat parsalaatikot, vaikka nyt kesällä täpö täynnä olevassa junassa, koska se kuuluu heidän ”järkevään” ruokavalioon ja silloin syödään, kun on sen aika.Terveellinen välipala on paketti riisikakkuja ja leikkelettä ja se Nocco juoma tauluun.  Itse kierrän kokoajan kauempaa ja kauempaa kaikki fitness intoilijat (joihin olen myös itse uskonlahkon lailla joskus kuulunut), koska mielestäni heidän touhu on osittain jopa sairasta. En voi ihailla ihmistä, kuka on fiiliksissä siitä, kuinka saa esimerkiksi vedettyä latausjuoman pelkkänä jauheena kurkkuun, kuka yrjöää hyvän treenin jälkeen tai kenellä on iloisimman värinen pillerisuora aamulla natittavaksi. En myöskään ymmärrä kalorittomia ruokia tai älytöntä määrää light tuotteita, joita voi vetää miten paljon halutaan ja tämä on sitten se terveellinen elämäntapa.

IMG_4818

 

Mun paita TÄÄLTÄ

Saati se, että pakastelet viikko tolkulla ne grammalleen punnitut kananpalat ja parsat pusseihin, josta kaadat koiranoksennukselta muistuttavan ateriasi lautaselle kolmen tunnin välein ja painat sen mikroon. Mun mielestä (ja siis vain mun omasta mielestä) tämän kaltainen ihminen ei ole henkisesti millään tapaa tasapainossa. Ei ole missään suhteessa normaalia tai edes terveellistä noudattaa noin suppeaa ja yksipuolista ruokavaliota useita kuukausia tai joskus jopa vuosia. Ei kukaan tavallinen ihminen kaiva bussissa käsilaukusta lihakeittoa ja ala lappaan sitä suuhunsa, kun viimeistä päivää, vaan tekee sen silloin, kun syödään ruokapöydässä lounasaikaan.  Ruokailu on ainakin mulle sosiaalinen tapahtuma josta nautin  ja pyrin kotona siihen, että meillä syödään perheessä niin, että mahdollisimman moni on samaan aikaan pöydässä ja ruoka syödään lautaselta, eikä kupeista. Vaikka syömme tavallista kotiruokaa niin se koostuu kuitenkin täysin niistä terveellisistä raaka-aineista, eikä siitä tehdä sen  kummemmin mitään numeroa. Joskus jopa hirvittää, kun pienet lapset käyttävät sanoja hiilari ja protsku..

Mää en jaksa uskoa, että monikaan näistä ihmisistä voi oikeesti sisältäpäin hyvin, koska ajatukset pyörivät kokoajan siinä, miltä minän näytän nyt? Syön tätä siksi, että näyttäisin paremmalta. Ja jos joku sanoo että se kerran pakastettu kana on parasta mitä tiedän, niin se on valetta.  Haluan tähän väliin sanoa, että en voi yleistää ja en ole kateellinen yhdellekkään fitness ihmiselle, koska hyvin todennäköisesti joku sen kortin vetää esiin.  Omasta mielstäni lisäravinteilla eläminen ja täysin kontroloitu syöminen on jotain aivan muuta kuin tasapainoinen ruokavalio ja siksi kehoitankin miettimään tarkasti keneltä niitä oppeja otetaan vastaan.

Kun mietin niitä omia fitness vuosiani, niin näin jälkeenpäinhän voin vaan todeta, kuinka sairasta se oli. Hehkutin koko maailmalle, että tämä on se ainut oikea tapa elää ja näin kuuluu syödä. Mun elämä oli vaan mua varten ja sitä miltä näytin. Tuijottelin niitä olemattomia lihaksiani tunti tolkulla peilistä ja etsin hyviä kuvakulmia, missä niitä voi kuvata.  Valehtelin siitä, että se ei vie kun tunnin mun omasta elämästä, vaikka totuus oli jotain ihan muuta. Aamulla heräsin 4.30 juokseen lenkille, oli keli mikä oli. Sitten söin aamupalan ja lähdin salille.  Salilta töihin ja, kun pääsin kotiin aloin kokkaamaan niitä MUN omia ruokia niihin helvetin pakastepusseihin ja uskottelin, kuinka olet nyt parempi ihminen kun muut. Kaikki oli niin fuckin healthyä

IMG_7395

 

Koko sen ajan voin sisältäpäin todella huonosti. Parisuhde meni päin persettä ja koko olemuskin oli väsynyt, ahdistunut ja riutunut. Pääasia oli se, kuinka saan suoritettua taas yhden päivän mun elämästä lisää.

Jotenkin nyt on kaunista katsoa, kuinka ihminen kuka on täydessä balanssissa itsensä kanssa, jakaa hyvää oloaan muille ja kertoo mitenkä se on mahdollista ihan tavallisessa arjessa ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä. Ihanilen vahvoja naisia, mutta vahvuudella en tarkoita valtaa, vaan itsevarmuutta. Ihailen myös naisia kenellä on vahva empatiakyky ja jotka eivät puske minä minää joka paikkaan. En pidä itsekkäistä ihmisestä, kenenkä maailmassa on vain minä, eikä ketään muuta. Taito asettua toisen saappaisiin on myös ihailtavaa, vaikka toisen tilanne olisi todella kaukana omasta. . Onnellisuus näkyy ihmisestä ja se on ehkä kaunein asuste, mitä kukaan voi kantaa. Ainakin mun omassa elämässä on nyt se juttu ja se sisäinen hyvinvointi, mihin aion todella panostaa nyt.

Odotan kolmatta lastani ja mikä fiilis on olla täysin oireeton. Tämä raskaus on jotain ihan uutta mulle ja tuntuu, että se antaa mulle omaan arkeen vahvuutta ja uskoa tulevaan. Haluan päästä elämäni kuntoon ja en tarkoita sillä nyt sitä miltä näytän, vaan sitä mitä tunnen ja koen että nyt on oikea suunta kaiken kokemani pahan jälkeen. Toivoisin, että moni ymmärtäisi sen kuinka tärkeää on se onnellisuus, eikä suinkaan se pinnallisuus <3

-Umppu

primebody

28 vastausta artikkeliin “Kuka on tasapainoinen ihminen ja keneltä niitä neuvoja kannattaa ottaa vastaan?”

    • Thanks ladies 🙂 Minä treenaan menestyäkseni, siis kilpaurheilen: en harrastele huvikseni. Mitään väärää siinä ei ole, ja se ei ole terveellistä. Onko mikään kilpaurheilu? Jos haluaa tehdä jotain epänormaalia, ei voi elää normaalisti.
      Minusta tämä on kaikessa raakuudessaan hieno laji, mutta en siltikään ikinä tuomitse tai arvostele ihmisiä jotka tästä kilpaurheilulajista eivät pidä 😀 Pitää muistaa, että terveellinen elämäntapa ja fitnesskilpaurheilu eivät liity mitenkään toisiinsa.
      Kaikki kukat kukkii ja jokainen kukka on kaunis 🙂 Hyvää kesää umpulle ja muille!

    • Fitness EI ole kilpaurheilua se sulle Ilona tiedoksi. Se että suoriutuu ulkonäöllisesti ei tarkoita että teet kilpaurheilusuorituksen. Naurettavaa että sitä edes verrataan kilpaurheiluun. Jos treenaa salilla ja riuduttaa itsensä ruualla ei sillä ole urheilun kanssa MITÄÄN tekemistä. Kyseessä on missikilpailut.

    • Hyvä Ilona susta näkee että reenit kulkee ja ruokavalio kondiksessa. Samaa ei voi sanoa kaikista.. Ei pahalla.

  1. Ihan loistava kirjoitus! Itse en ole mikään terveysintoilija vaikka tiedän mikä on oikein ja mikä väärin ruuan suhteen. Kolme lapsen jälkeen lantio ei näytä palautumisen merkkejä ja makkaroita on. Mutta so what! Suklaasta ja irtareista en vain voi luopua. Mun elämä ja mun kroppa. Itsevarmuutta löytyy mutta myös sydäntä muille. Kukin tyylillään, kaikkea kun ei millään voi saada 😊Ihanaa ja onnellista odotusta sinulle ja teille 😊

  2. Tää oli tosi hyvä ja ajankohtainen postaus. Tällä hetkellä on niin paljon tätä fitneslaiffia joka paikassa, että jos et noudata jotain ruokavaliota ja käy salilla viikottain niin sua katotaan kieroon. Ihana lukea pitkästä aikaa jotain järkipuhetta tästä aiheesta!

  3. Ah, juurikin näin! Sitä vaan odotellessa, kun tätä elämäntyyliä noudattavat hyökkäävät kommenttiboksiin. Sitä vain sokeutuu sille, mitä tekee. Huh, onneksi elämässä on paljon suurempaa onnea, kuin ruokien punnitseminen ja aikatauluttaminen ja itsensä jatkuva pohtiminen!

  4. Ja kaiken tämän lisäksi on vielä hiukan eriasia elää sitä kanaparsaa ilmoittamatta siitä jokainen päivä muille sosiaalisessa mediassa, kuin se, että näät 5 kuvaa samalta päivältä riisikakuista ja kalkkunasta.

    Täytyy nostaa hattua näin somekuvan saatuani muunmuassa Eveliina Tistelgrenille, joka mielestäni on hoitanut tämän puolen niin hyvin, että häneltä saa ainoastaan positiivista energiaa, eikä sairaan ja neuroottisen ihmisen kuvaa suhteessa ruokaan. Kyllä tuota hommaa voi tehdä hiljaisestikkin, kertomatta kertaakaan, että se kana on maailman parasta 20 viikkoa putkeen syötynä.

    Mulle se ei ole edes elämää. Ei se ole nautintoa. Paitsi sun omassa maailmassa, jonka olet rakentanut, sokeana.

  5. Hienoa, terveen ihmisen puhetta!

    Itse olen joskus kuulunut näihin ”radikalisoituneisiin” fitnessihmisiin. Heti kun sain tietää olevani raskaana, ajatusmaailmani siitä mikä on terveellistä ja edistää oikeasti minun henkistä ja fyysistä hyvinvointia, muuttui. Kaiken ei tarvitse olla niin säädeltyä ja kontrolloitua.

  6. Todella hyvä kirjoitus, kiitos Umppu! 🙂 Mielestäni osasit hyvin kirjoittaa niitä samoja ajatuksia, mitä olen itsekin tässä käynyt läpi. Olen myös itse elänyt tuossa samassa fitnesskuplassa, mutta onneksi heräsin ja tajusin ettei se ollut tervettä eikä yhtään minua itseäni..

    Onnea ja tsemppiä raskauteen 🙂

    -Miikku
    http://miira-mari.blogspot.fi/

  7. Joo sinulle ruokailu voi olla sosiaalinen tapahtuma, mutta sinkkuihmisille ruokailu voi olla vaan se välttämätön rituaali arjessa ja siinä vaiheessa se on ihan sama missä ne ateriat naamaansa vetää. Joa en ny kehota ketään alkaa ruokailemaan bussissa, mutta kaikille se ruokailu ei merkitse sitä sosiaalista tapahtumaa vaan voi olla jopa melko yksinäinenkin hetki. Plus riisikakuthan on mitä mainoin (gluteeniton) välipala 😀

    • mjai; miksi pitää olla gluteeniton? onko suolistosi sairas? -jos ihmisen suoli on terve, ei sitä kannata pilata ruokavaliolla, joka on tarkoitettu sairaille henkilöille. Kaiken tämän maidottomuuden/gluteenittomuuden ym.vouhotuksen yhteenveto on muutaman vuoden päästä se, että olet sairastunut todennäköisesti suolistosairauteen.

    • Tää nyt menee aika rajusti ohi aiheen, mutta suolistoni on sillä tavalla sairas että gluteeni saa sen voimaan pahoin. Mun mielestä kaikelta ns ravintohömpältä ei kannata ummistaa silmiään vaan joitain kannattaa avoimesti kokeilla niin saattaa yllättyä!

  8. Vaikka tässä jonkinasteista ”fitnesslifestyleä” elääkin, niin oon samaa mieltä siitä, et järki täytyy pitää päässä! Myönnän, että itsekin ihailin noita ”suorittajia” vielä viime vuonna, vaikka en olekaan kisannut, mutta kyllä liika kohkaaminen alkaa ärsyttää… ei kaikesta tarvitse tehdä niin isoa numeroa 🙂 niin ja ruuan todellakin pitää maistua hyvälle! Oon samaa mieltä tosta kotiruuasta, sen kanssa pärjää kyllä pitkälle! 🙂 kiitos inspiroivasta blogista (nimimerkki Jo pidemmän aikaa lukenut, mutta kommentointia arastellut 😀 ) !

  9. No olen itsekin monesti ihmetellyt miten nämä jotkut turhat julkkikset edes kehtaavat jakaa höpölehdissä vinkkejään ja hehkuttaa ihanaa ja tervettä elämäänsä, sitten menee hetki ettei heitä kuulu ei näy ja seuraavaksi avaudutaan syömishäiriöstä, masennuksesta ym. Menee uskottavuus kokonaan näihin typyihin. Silti myös fitness-maailmassa on mielestäni todella huikeita mimmejä, joita seuraan ilolla, kuten Piia Pajunen, Bettina Gräsback…
    Ja tuosta ruuasta. Itsekin olen sinkku ja entinen ylipainoinen tunnesyöjä. Kesti monta vuotta tajuta millainen ero on karkkipussilla ja ihanalla ravitsevalla aterialla. Syön yksin, haluan olla energinen ja hyväkuntoinen. En pakasta ruokia, mutta en osta itselleni herkkujakaan. Pärjään ilman. Surullista tosin on se, että edelleen todella moni ”fitness-guru” kieltää valmennettaviltaan tiettyjä ruokia ymmärtämättä, että se ei näy eikä tunnu missään, jos syö jotain muuta sen parsan sijaan.

  10. Huisin hyvä kirjoitus! Piristi lukea pitkästä aikaa toisenlaistakin näkökantaa napakasti, mutta asiallisesti kirjoitettuna 🙂
    Jokainen elää elämänsä tavalla minkä itse kokee parhaaksi, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näitä ”äärielämäntapoja” tulisi käydä mainostamassa kaikille sopivina ja järkevinä elämäntapoina (mitä ne harvemmin pidemmän päälle on edes henkilölle itsellensä). Enemmän pitäisi juuri tuoda esille tätä tasapainoa ja kultaista keskitietä elämäntavoissa ja elämässä ylipäänsä 🙂

  11. Todella hyvä teksti, täyttä asiaa. Itse pienen tytön äitinä ja elämää nähneenä naisena olen huolestuneena seurannut tuota fitneshömpötystä. Narsismi kukkii ja terveellisyys on kaukana!!! Fitfashion palstalta luen ainoastaan sinun, Jonnan ja fit for you blogit.Tavallista elämää jossa arvot kohdallaan. Upeaa Umppu! Jatka samalla mallilla. Gluteeniton, maidoton, sokeriton riisikakku,parsa, kana muovilokerossa on kaikkea muuta kuin normaalia tasapainoista elämää, vielä siihen lisää tekokynttä, tekotukkaa, tekoripsiä ja tekorusketusta, kuvia vatsasta ja lpeffasta, lihaksilla kiitos. Oli joi, Huh, huh. Oikeesti.

  12. Ihminen haluaa kokeilla rajojaan. Rajoja kokeillaan mitä merkillisimmissä asioissa. Kaikki rajojen kokeilu ei ole terveellistä, jos mikään. Oon Umpun kanssa samaa mieltä siinä, että elämä on tehty elettäväksi, ei kontrolloitavaksi. Kontrolli syö aikaa ja vie elämänilon. Ja kun elimistöä kiusataan äärimmilleen, se vanhenee ennen aikojaan ja sairastuu. Kenenkään elimistö ei kestä liikaa rääkkiä. Jauheet kuivattaa suolta ja aiheuttaa suolistosairauksia. Rasvaton ruoka kuivattaa sitä lisää. Jatkuva elimistön säästöliekillä pitäminen sekoittaa aineenvaihdunnan ja aiheuttaa mm. kilpirauhasen toiminnan häiriintymisen. Myös hedelmättömyys on yleistä, kun naisen elimistö ei tuota enää kuukautisia. Kannattaakin ottaa järki käteen ja katsoa totuutta silmiin. Elämä on lyhyt ja terveys ainutkertaista. Itsensä jatkuva tarkkailu on epätervettä ja johtaa sekä fyysisiin että henkisiin ongelmiin. Onni ei löydy itsensä liiasta kontrollista vaan kyvystä nauttia itsestään.

  13. Mikä siinä on että juuri näitä fitness ihmisiä on kiva mollata kun ei itse kykene samaan? Tai kykenee mutta tekee kaiken väärin?
    Narsistinen laji ehdottomasti ja jatkuva kuvien ottaminen on aika älytöntä. Itse kilpaurheilin 10v yksilölajissa ja se oli kaikille okei. Voin paljastaa että HYVIN monessa lajissa vaaditaan PALJON enemmän huipulle mitä fitness lajeissa. Kilpaurheilu ei välttämättä ole kaikista terveellisintä, etenkään jos ei tajua yhtään mitä on tekemässä (nämä henkilöt eivät edes ikinä pääse huipulle, vaan kisat jää muutamaan)
    mutta eipä se sohvalla istuminenkaan kovin hyvää tee. Pidät oikeat urheilijat erillään näistä wannabe urheilijoista, johon sinäkin kuulut.

  14. En ymmärrä, miksi pitää arvostella ihmisten tapoja elää? Mielestäni jokainen saa syödä haluamallaan tavalla ilman, että täytyy spekuloida, onko joku tasapainossa itsensä kanssa vai ei. Jokainen valitkoon itse elämäntyylinsä. Itse en arvostele pullanpuputtajia enkä kananpunnitsijoita, ei se ole itseltäni millään tavalla pois. Kaikille fitnesselämä ei sovi, hienoa että sinä olet löytänyt itsellesi parhaimman tavan syödä ja elää. Täytyy kuitenkin muistaa, että olemme kaikki erilaisia yksilöitä ja meille sopii erilaiset jutut.

  15. Kirjottajalla on nyt menny sekaisin kisadieetti ja terveellinen ruokavalio… Kukaan fitneksessä kilpaileva henkilö ei ole siinä ”riutuneessa” kunnossa ympäri vuoden, vaan sen 12-18kk aikana vedetään ne rasvat alas, ja kaikki se kova työ, joka tehtiin ennen dieettiä kulminoituu siihen yhteen päivään. Kisadieetillä kalorit on miinuksella, koska tähdätään sinne alhaiseen rasvaprosenttiin. Offseasonilla eli treenikaudella syödään terveellisesti, ihan perus ruokaa, ja pidetään se yksi cheatmeal viikossa. Tässäkin on eri koulukuntaa. Toiset haluavat pysyä tikissä vuoden ympäri, ja toiset bulkkaavat eli tavoitteena on painon nostaminen siten, että lihasmassaa kertyisi enemmän kuin rasvaa. Terveellinen ruokavalio koostetaan sun energian saannin mukaan, joka on yleensä saman verran kuin sun kulutus tai yli (jos halutaan kasvattaa lihasta). Huvittavaa, että kirjoittajalle terveellinen ruoka on vaan sitä kuivaa kanaa ja pierunhajuisia parsakaaleja. Esimerkiksi jauheliha ja spagetti kera felixin sokerittoman ketsupin on terveellistä, ja hyvänmakuista. Lisäksi light-tuotteet ja sokerittomat tuotteet eivät ole sama asia. Sokerittomassa mehukeitossa ei ole sokeria, kevyt mehukeitossa sitä on, mutta vähemmän kuin ”alkuperäisessä” tuotteessa.

    Lisäravinteita käytetään, jotta maksimoidaan treenistä saatu hyöty, terveellisen ruokavalion tukena. Musta on naurettavaa kun protskua tungetaan joka paikkaan, koska se on ”terveellistä”. Ei, muroista tai muffinsseista ei tule terveellisiä, koska niihin on lisätty proteiinia. Liiallinen proteiinin saanti varastoituu rasvaksi siinä missä hiilarit ja rasvat. Kehonrakennuksessa lisäravinteita käytetään, koska esim. miehillä päivittäiset kalorit on jo niin korkealla, että se yksinkertaisesti käy jo lompakon päälle syödä tajuttomat määrät rahkaa ja raejuustoa, kuin juoda se muutama scuuppi prodejauhetta. Tavallinen ihminen ei tarvitse lisäravinteita, mutta vitamiinit kuuluvat kyllä kaikille.

    Sitten gluteenittomat tuotteet. Fitness piireissä vatsavaivat johtuvat yleensä lisäravinteista ja kisadieetistä, jolloin keho vedetään äärimmäiseen tilaan. Gluteeni voi aiheuttaa turvotusta ja nesteenkertymistä, mikä haittaa lihaserottuvuutta. Eli ei, et saa keliakiaa jos syöt gluteenittomia kaurahiutaleita, sama kuin väittäisi, että saat laktoosi-intoleranssin, koska juot laktoositonta maitoa…

    Hieno juttu, että olet huomannut, ettei fitness sopinut sinulle. Se ei silti tarkoita, että se olisi kaikille yhtä paskaa ja elämän pilaava asia, koska et voi nauttia elämästä. Toiset tekevät tätä, koska se on heille intohimo. Se ei tarkoita, että kaikkien pitäisi elää yhtä kurinalaisesti. Mua vaan ärsyttää, kun tämä laji on saanut niin paljon negatiivista huomiota ja puhutaan ”fitnekseen” sairastumisesta. Mikään kilpaurheilu ei ole terveellistä tavallisen ihmisen näkökulmasta, ja kyllä, vähän sairas pitääkin olla, että pääkoppa kestää diettaamisen. Kaikilla ei henkinen kantti siihen riitä.

    Mua oikeesti rassaa se kun yleistätte, että terveelliset elämäntavat eivät tuo nautintoa ihmisen elämään. Ja tuo, että tulee sairauksia yms. kun nimenomaan liikunta ja ruokavalio vähentää niitä pelättyjä perinnöllisiä sairauksia. Ja ei raskaana ollessa tarvitse sitä 20 kiloa lihoa että raskaus olisi terve. Ja kukaan ei vedä kisadieettiä raskaana ollessa. Edelleen se kisakunto on sen yhden päivän ei koko vuotta. Valmentajat ja kisaajat tietävät kyllä mitä tekevät. Ottakaa herranjumala ihmiset asioista ensin selvää ennen kun jaatte näin kärkkäitä mielipiteitä asioista, joita ette edes ymmärrä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta