Kun bodarilla menee murot väärään kurkkuun

Hyvää Sunnuntaita kaikille. Nyt tulee suoraa tekstiä! Tässä kahvipöydässä jo useaan otteeseen tullu mietittyä tätä ”fitness skenen” sponsorointi puolta. Silmiinpistävästi jopa on laittanu naurattamaan, kun varsinkin nuoret lajiin tulevat/pyrkivät tytöt ja miksei pojatkin toimivat viimeisenpäälle ajattelemattomasti. Mieltääkö tämä kyseinen porukka oikeasti tekemisiään kun ITSE MAKSAVAT, että saavat mainostaa sponsoriaan! Mitä helvettiä tämä oikeasti on, tapetaan sponsorointi kokonaan sen omassa merkityksessään. Tilataan tai ostetaan omasta pussista kaupallisia logoja ja painetaan ja liimataan niitä omiin kuteisiin, että näytettäisiin sponsoroivalta urheilijalta. Tajutkaa ihmiset hyvät, että juuri noin tapetaan se hiton sponsorointi! Kaupalliset tahot saa täysin ilmaista mainosta ja suurimmaksi osaksi vielä maksatte yrityksille, että saatte mainostaa niitä. Tätä menoa kukaan ei kohta saa oikeaa ansaitsemansa sponsorointia kun tästä yritysten mainostamisesta jopa itse maksetaan. Miettikääpä että ralliautoilija ostaa auton täyteen tarroja ja lähtee ajamaan kilpaa eikö oo aika huvittavaa.

-Tätä mieltä oli Sunnuntaina yks bodari, jolla on menny murot ihan väärään kurkkuun.

IMG_6268
Team SportLife nutrition toimii kanssani yhteistyössä lisäravinne puolella ja voin kantaa ylpeänä firman logoa!

Kerron asiasta hieman eri näkökulmasta kun kyseinen bodari. Moni ei nykypäivännä edes ymmärä sanan sponsorointi tarkoitusta. Sponsoroinnin tarkoitushan on juurikin nimenomaan saadA HYÖTY MOLEMMIN PUOLIN. Jos nyt ajattelen vaikka omalle kohdalleni: Minulla on esimerkiksi vaate sponsori mistä saan ilmaiseksi vaatteita. Eihän se homma niin mene, että joku vaan hyvää hyvyttään haluaa antaa mulle ilmaisia vaatteita? No ei todellakaan mee. Jokaisella on tietynlainen markkina-arvo joka on täysin verrattavissa henkilön näkyvyyteen.

brandonnn
House of Brandonilta saan aivan huippuja kuteita ja on ehdottomasti Suomen paras ja nopein nettivaatekauppa 🙂 Heidän kanssa yhteistyö on ollut todellakin antoisaa

No palaan asiaan. Jos saan edelleen ilmaiseksi vaatteita esimerkiksi 1000:lla eurolla niin tyhmäkin ymmärtää, että mun kuuluu tehdä vastapainoksi yritykselle lisää näkyvyyttä. Mun on saatava tuloja juurikin sen yrityksen kassaan ja mielellään kolminkertainen määrä vähintään mitä olen itse sieltä saanut, silloin olen kannattava sponsoriurheilija, josta on varmasti myös minulle jatkossa hyötyä. Olen siis firman mainos. Se mikä liittyy tähän edellämainittuun ”fitness skeneen” (btw ihan todella ärsyttävä sana) Suomessa on tuskin ketään kuka elättää itsensä kilpailuista saaduilla palkintorahoilla vai onko? Treenin tukemiseen ja kulujen karsimiseen haetaan sponsoreita eikö totta. Nyt kun fitness raivaa tietä varsinkin nuortennaisten keskuudessa niin juurikin siksi ne ”bikini beibet” saavat helpommin niitä sponsoreita koska se nyt vaan valitettavasti bodareihin verrattuna on trendi ja massaa. Otetaan esimerkkinä vaikka biknityttö: hänellä on todella suosittu blogi jossa on päivittäin tuhansia lukijoita, häntä seurataan sosiaalisessa mediassa ja hyvällä säkällä niin hullulta kun se kuulostaa on ihan niitä tosi faneja, jotka haluaa olla kuin hän. Hän pitää blogissaan kuvia uusista housuista, mitkä on saanut sponsoriltaan, lisää kuvan instagramiin, twitteriin, faceen ja mitä näitä nyt on. Vain yksi kuva on saattanut tavoittaa jopa kymmeniä tuhansia silmäpareja.Housut on saanut ihan järkytävän levikin mikä on tämän tyylisen sponsoroinnin (esim vaatteissa)  tarkoitus. Otetaan toisena esimerkkinä bodari 🙂 joka ei ole massaa eikä trendi ja on  jopa xtremelaji vaikka bikinin rinnalla. Pitää nähdä realistisesti: moni pelkää teitä, moni ajattelee että en koskaan haluaisi näyttää tuolta, vaikka itse saatatte ja pitääkin pienissä määrin rakastaa itseään.  Usein jurona tunnetut, hirveetä meteliä salilla pitävät, painoja heittelevät karjut 🙂 Käyttää sponsoriltaan saamia housuja no missäs muuallakaan kuin underground salilla missä on tosimiesten paino ja ne ketkä tosissaa treenaat. Salilla käy se oma treenikaveri, blogia ei voi kirjoittaa kun se on homojen hommaa jne. Eli mikä on se näkyvyys verrattuna edellämainittuun. Me elätään nyt vuotta 2014 ja homma on vaan tää.

IMG_2851
Vaate sponsorini Biancaneve, josta saan kotimaiset Suomen laadukkaimmat treenivaatteet jopa mittatilauksena ja usein vielä suoraan syliin toimitettuna. Parasta palvelua ja ihana henkilökunta. Ylpeänä kannan yrityksen logoa

Mulla on tosta kirjoituksestani ihan omakohtaista kokemusta ja fakta tietoa, joka nyt ei bodaria varmaan kiinnosta, mutta haluan vain kertoa. Sponsoroinnissa sponssatun pitäisi nimenomaan mainostaa kyseistä yritystä ja saada sille juurikin sitä näkyvyyttä, uusia asiakkaita, tuote tunnettavuutta ja lisämyyntiä ja juurinkin esimerkiksi ne logot on toimiva juttu siinä. Jos saat yritykseltä useiden satojen aurojen arvosta tuotteita niin ainakaan omalla kohdalla yksi 5e maksava logo ei siinä kohdin tunnu ihan hirveältä sijoitukselta. Suurin osa ”fitness skenen” firmoista on myöskin kilpailijoiden Teamejä. Oma nykyinen teamini missä kilpailen on toistaiseksi ainut koko elämäni aikana harrastamistani lajeista, missä teamivaatteet kuuluu pakettiin, mutta aina ennen olen ne joutunut ihan itse omasta pussista maksamaan on sitten yseessä ollut rytminenkilpavoimistelu tai cheerleadering. Ja joo niihin on joutunut maksamaan myös painatuksen, missä on ollut aina suran logo. En ole koskaan ajatellut että perkele en halua tota logoa koska ne saa tässä ilmaista mainosta vaan päinvastoin oon ollut aina ihan helvetin ylpeä omasta seurasta/joukkueestani ja teamstä ja kantanut sitä painatusta ylpeänä. Mun pointti on tässä koko jutussa, että ymmärsin ylläolevan tekstin niin, että kirjoittajan mielestä on naurettavaa mainostaa yritystä kuka sinua sponsoroi. Ei ihme jossei niitä sponsoreita sitten tule. En todellakaan ymmärrä tämän jutun pointtia tai sen tarkoitusta. Vielä palatakseni ralliautoilijaan niin jos nyt kyseessä on vaikka Kimi Räikkönen niin hänen ei todellakaan tarvitse ostaa tarroja itse autoonsa, mutta näkyvyys on maailman laajuinen joka kattaa todellakin miljoonia katsojia ja ne kyljessä killuvat redbullin merkit piirtyy hyvinkin pysyvästi ihmisten verkkokalvolle.

1063839_601838393198682_1095608174_o
Teamini Fit Diamonds mistä olen saanut parasta valmennusta elämäni aikana.

Sponsorointi on oltava molemminpuolista yhteistyötä ja jostain on aina aloitettava. Siitä pitää hyötyä niin yritys kuin urheilija.  Kun saat nimenomaan sitä näkyvyyttä niin varmasti saat niitä lisää. Kun menestyt saat varmasti vielä enemmän ja kun olet julkisesti esillä mediassa voit jopa saada  rahaa, mikä ei todellakaan ole hirveän yleistä fitness hommissa. Tämä kirjoitus on oma kantani mitä tulee sponsorointiin, mitä tuntuu että todellakaan ihmiset eivät aina ymmärrä. Ei kukaan halua maksaa sun kisamatkaa minnekkään ihan huvikseen saamatta siitä itse mitään. Mulla ei ole henkilökohtaisesti bodareita mitään vastaan, sillä suurinosa tuntemistani on leppoisaa ja mukavaa porukkaa. Mun ei ole tarkoitus pahoittaa kenekään mieltä vaan kertoa asia hieman erilaisesta näkökulmasta. Laitan tähän vielä omien yhteistyökumppaneideni logot nätisti näkyville 🙂 Joista olen itse todella kiitollinen.   Ja hei peace&love. Mä tiedän, että itse aina hieman provosoidun joistakin aiheista, mutta tämä on nyt se kolikon toinenpuoli -Umppu

9571_easyfit

primebody

13 vastausta artikkeliin “Kun bodarilla menee murot väärään kurkkuun”

  1. Niin toi bodarihan kirjoitti siitä, että JOS itse maksaa omat lisäravinteensa (eikä saa niitä ilmaiseksi) niin miksi urheilijat vielä sen lisäksi liimailee niiden logoja kuteisiinsa, eli firma saa sekä rahat että näkyvyyden ja urheilija ei mitään. Ja kyllä, tälläisellä toiminnalla tapetaan se oikeasti sponssit ansaitsevien urheilijoiden sponsorointi.

  2. Sä et nyt Umppu ymmärtänyt ton jutun pointtia….

    Siinä ihmeteltiin sellaista ihmisryhmää, joka tilailee yritysten logoja vaatteisiinsa yms, jotta näyttäisi sponsoroitavalta urheilijalta. Todellisuudessa tällä urheilijalla ei ole oikeasti ainuttakaan sponsoroijaa. Get it?

    Bodari pelkäsi, että jos on niin kova halu olla wannabe sponsoroitu ja mainostaa yrityksiä ilman mitään oikeaa korvausta, yritykset eivät kohta sponssaa oikeasti ketään.

  3. Hei!

    Muuten hyvä kirjoitus kyllä, mutta ymmärsit näköjään tämän bodarin viestin väärin.

    Tarkoituksena oli kritisoida ja ihmetellä sitä, miksi monet kehuu olevansa esimerkiksi: X sponsoroimia urheilijoita vaikka he saavat vain tukkuhinnalla jotain lisäravinteita sieltä. Ja muista tuotteista tyyliin joudut maksamaan, kuten vaikkapa esim lisäravinnetuote-t-paita.

    Ei monet sponsorit enää lähde tarjoamaan etujaan kellekkään, kun noinkin helpolla pääsee ja saa saman mainosarvon. Ihmisten kannattaisi pitää puolensa ja vaatia enemmän, ettei koko homma murene käsiin.

    • Joillain firmoilla on erilainen tapa toimia on firma X joka ottaa teamiin kenet vaan ja antaa kaiken ilmaiseksi………… fine……….. sitten on toinen ryhmä joka saa vaikkakin juuri sillä tukkuhinnalla tuotteita: kun se likka pitää sitä ilmaispaitaa päällä on se mainos ja kun se huomataan ja se saa lärvinsä vaikka jonkun lehden kanteen just se paita päällä, sillä ehkä saavutetaan lisämyyntiä, näkyvyyttä niin varmasti jossainkohtaa se tyttö saa siitä palkkion tää oli se mun pointti. Kaikki ei oo heti sm-em-mm voittajia ja jollekkin voi olla jopa se tukkuhinta jo iso apu taloudellisesti. Tää laji nyt on tämä ja edelleen ne firmat on rajallisia ketkä esimerkiksi sponsoroi kehonrakkenusta, koska se on nii pieni marginaali. En tiiä tajusikko yhtään mitä täällä koitan sössöttää 🙂

  4. Nyt sä ymmärsit tän bodarin tekstin kyllä aivan väärin. Pointti on: että ihmiset joita yritys ei oikeasti sponsoroi, käyttävät logoja ja antavat sellaisen käsityksen että heitä sponsoroitaisiin, jolloin yritykset saa itse itseään sponsoroivia heitä edustavia tyyppejä eikä tarvi oikeesti sponssata ketään. Eli sama kun sä ostaisit noita vaatteita ja tekisit sen sponssi edustus duunin ilman että itse hyödyt.

    • saisinko jonkun esimerkin mitä logoja? minkä firman? kuka näin tekee? ei kai nyt kukaan tilaa firmojen logoja tai jos niin…………..

  5. Mukava, että kirjoitus herätti jostain syystä kovasti tunteita. Huomaan tässä et alkuunkaan ymmärtänyt tekstiä ja sen tarkoitusta ja nyt epäilet koko asian todenperäisyyttä kysymällä firmoja ja henkilöiden nimiä, ketään en rupea henkilökohtaisesti mainitsemaan, se ei olisi asiallista, mutta joukko on todella suuri.
    Tarkoitus oli saada jokainen miettimään näitä kuvioita, että ollaanko jossain menty metsään. Minulla on ollut sponsoreita jopa ensimmäisiin kisoihini omalta paikkakunnalta iso määrä jotka RAHOITTIVAT yhdessä koko kisadieettini ja kaikki siihen liittyvät kulut, minä pystyin keskittymään tärkeimpään ja tekemään TULOSTA näyttääkseni näille sponsoreille että kohta minut nähdään ja nähdään teidätkin! Jokainen rahallinen sponssi sai näkyvyyttä maan ainoassa kehonrakennuslehdessä, paikallislehdissä, vapaa-ajalla sponssi kuteissa, somessa, auton takalasissa jne. Mutta yksi asia, nämä sponssit myös maksoivat tästä näkyvyydestä! En laittanut tarroja autoon siksi, että halusin näyttää sponssatulta vaan siksi, että firma sai ansaitsemaansa näkyvyyttä!
    Mutta jos joku olisi tehnyt tätä ilmaiseksi eli teettänyt tarrat yms autoonsa huvinvuoksi koska ne vaan näyttää kivalta ja on siistejä, niin olisin minäkin omannut yhden markkinakeinon vähemmän vastineeksi tuosta saamastani tuesta.
    Tässä puhun nyt sponsoroinnista missä liikutellaan riihikuivaa rahaa, ei pieniä alennuksia. Alennus ei mielestäni vielä ihan täytä sponsoroinnin tunnusmerkkejä kaikessa kokonaisuudessaan, silloin kyse on nimenomaan yhteistyöstä ja yhteistyölle sitten sen ansaitsemaa mainintaa, ei mielestäni saisi yltää sponsoroinnin tasoiseen näkyvyyteen, tällöin tapahtuu sponsoroinnin kuoleminen.

    Tähän loppuun sen verran kevennystä, että kirjoitukseeni eivät vaikuttaneet murot (täällä syödään ruokavalion mukaan) , vaan ison ihmisporukan ajattelemattomuus omia sekä muiden urheilijoiden etua kohtaan.

    • Kiva kun kirjoitit 🙂 Toivottavasti kukaan ei oikeesti teetä tarroja ite 🙂 ehkä ymmärsin siks väärin, koska en voi uskoa todeksi jonkun tekevän niin. Yhteistyö onkin eri asia ehkä moni käyttää vaan käyttää sille väärää nimikettä, eli sponsorointi. Mutta toki mun kirjoiyuksessa oli paljon asiaa myöskin siitä sponsoroinnista mitä edelleenkään ei moni tajua että sen pitää olla puolin sun toisin hyödyllistä.

  6. Ihan hyvä kantaaottava kirjoitus, mutta muutama iso asiavirhe. Juuri näillä isoilla bodareilla se markkinointi tehdään varsinkin lisäravinteissa. Jo suomessa SportLifen keulakuvat Antti Halmo & Toni Kataja, Fastilla Mentula & Utti, ja massilla oli Ovaskainen. Samoin kun Six Deuce toi suomeen heavy seriesin niin markkinointikuvissa niitä oli juuri suomen isoimpien ukkojen päällä. Kun lisäravinne mainoksiin lätkästään mahdollisimman iso äijä pitämään sitä purkkia kädessä, niin se antaa mielikuvan että tällä sitä pääsee isoksi. Samalla tavalla bodarilla on sitä markkina-arvoa jos vaan on kiinnostusta olla esillä blogi, facebook, instagram ja aktiivisesti kirjoittaa ja kuvaa omia tekemisiään.

    • En oo niin väittäntkään, mutta puhuinkin nyt tästä vallitsevasta buumista ja siihen kohdistuu nimenomaan nuoret naiset. He ihailevat naisia ei bodareita. Bikinifitness kroppa on tavallaan jokaisen kuluttajan saavutettavissa kun taas mainitsemiesi miesten kroppa ei. Pointti oli myös siinä, että ei ne sponsorit haluavat myös hyötyä urheilijalla ja edellämainitut äijät ovatkin niitä tunnetuimpia ja ovat esillä. He varmasti tietävät miten homma toimii

  7. Varmaan vaikuttaa sekin, että kun fitness”skene” on nyt niin in, niin myös sponsoreista tullaan kateelliseksi. Tämä on etenkin naisilla varmaan aika yleistä. Jos joku saa jonkun lisäravinnefirman nimen takamukseensa, niin ajatellaan, että euroja tulee ovista ja ikkuinoista. Ei kyllä mullekkaan tullut ihan heti mieleen, että joku OIKEASTI menisi niin pitkälle, että haluaisi esittää saaneensa sponsorin – vaikkei oikeasti ole.

    Nimenomaan noista sponsorihommista pitäisi osata neuvotella ja ymmärtää oma markkina-arvonsa, eikä niin, että jos huudat jonkun tietyn lisäravinnefirman nimeä kokoajan kaikkialla, niin saat vastapalveluksena -5% tuotteiden hinnoista :D. Mutta eipä niitä diilejä tee kukaan sun puolesta. Itse pitää kehdata pyytää ja toki myös on lunastettava lupauksensa. Sama kai se on tuleeko ne sponsorirahat Pärnäsen Korjaamolta vai joltain isolta lisäravinnelafkalta. Paitsi että Pärnäsen Korjaamo takapuolessa ei oo läheskään yhtä kunnioitusta herättävä! 😉

  8. Taisi mennä jollakin muulla murot väärään kurkkuun? Mielestäni kohosen kirjoituksessa ei ollut mitään epäselvää. Halusitko tahallaan ymmärtää asian väärin? Melko lapsellista yleistämistä bodareista kyllä tämä setti.. moro ☺

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta