Miksi sinä syöt?

Paljon puhutaan lisäravinteista ja niiden käytöstä. Muistan mun alkuaikoina, kun olin jopa reteenä ja kehuskelin kuinka ”vedän proteiinia”……….. noloo 🙂 Niin ruoassa, kuin lisäravinteissakin on hyvin tärkeää tietää miksi mitäkin syödään. Kun en ole kisoihin valmistuvalla kaudella koitan saada kaiken mahdollisen ravinnon pelkästä ruoasta. Rehellisesti sanottuna on paljon hyödyllisempää ja terveellisempää syödä ruokaa kuin esimerkiksi protskupatukka. Patukat ovat hyviä välipaloja ja ehdoton apu esimerkiksi matkustaessa kun ruokaa ei aina ole saatavilla, mutta niillä on turha koittaa elää. Sana lisäravinne pitäisi kaikkien ottaa kirjaimellisesti, sillä sillä ei ole tarkoitettu korvaamaan kaikkia aterioita vaan on juurikin lisäravinne. Myöskin mikä kannattaa ottaa huomioon on se, että jos patukassa lukee PROTEIN siinä voi olla vaikka kuinka paljon esimerkiksi sokeria joka lukee pikku präntillä. Kannattaa siis olla tarkkana. Itselläni on tällähetkellä käytössä palautusjuoma, minkä otan oikeastaan aina. Palautusjuomaa en oikeastaan koskaan ole ottanut ruoan muodossa, koska kovan treenin jälkeen, mulla ei ole heti nälkä.

p20_m

 

Tällähetkellä käytössäni on SportLife Nutritionin Whey100. WHEY100:n ominaisuuksia: 
· sisältää proteiinilähteenä laadukasta heraproteiinikonsentraattia 
· erinomainen aminohapporakenne 
· proteiinipitoisuus 80% 
· sisältää runsaasti haaraketjuisia aminohappoja (BCAA) 
· tuote on instantoitu eli se sekoittuu hyvin nesteisiin 
· sisältää runsaasti glutamiinia 
· imeytyy erittäin hyvin 
· parantaa harjoituskestävyyttä

Päivittäin pidän myös huolen välttämättömistä rasvoista, vitamiineista sekä sinkki, bcaa, kalsium, magnesium kuuluvat jokapäiväiseen elämään, olin sitten dieetillä tai en 🙂

Jos treenaat tavoitteellisesti ja käyt kuntoilemassa muutenkin kun seurustelu mielessä suosittelen ehdottomasti treenin aikana nautittavaa BCAA transport juomaa. En aiemmin juonut muutakuin vettä ja mulla tuli usein huono-olo ja jopa hieman heikotti varsinkin kuumalla ilmalla tai kunnon hiki treenissä. Tästä voi olla monelle suuri apu.

p63_m

 

BCAA Transport:n ominaisuuksia: 

  • lisää proteiinisynteesiä 
  • vähentää lihaspurkua 
  • lihaskasvu stimuloituu 
  • palautuminen nopeutuu 
  • lihasten kipeytyminen vähenee 
  • tehostaa harjoituksesta palautumista 
  • makeutettu stevialla 
  • aminohappopitoisuus peräti 70% 
  • ei sisällä lisättyä sokeria, maltoa tai aspartaamia. 
  • laktoositon ja gluteeniton. 
  • markkinoiden paras makuisempia BCAA tuotteita, ellei paras 

 

Kannattaa muistaa, että jokainen mainostaa lauseella ”maailman paras” mutta kaikkea ei kannata ottaa aina tosissaan 🙂 Jos kilpailet on hyvin tärkeää tietää mitä suuhusi laitat on se sitten pilleri tai ruoka. Muista, että olet aina itse vastuussa loppupeleissä tekemisistäsi. Palaan ohimennen aiheeseen valmennus ja jaksan vieläkin painottaa samaa asiaa: suosi ammattilaista. Toki jokainen valmentaja aloittaa jostain, mutta jos ei ole mitään kongreettista näyttöä kannattaa olla mielummin varpailaan, kuin kävellä suoraan suden suuhun. Tittelin personal trainer omaavia on tällähetkellä paljon ja ne on hyvin pitkälle aivan laidasta laitaan.  Jos sinua mietityttää miksi teet jonkun asian tai miksi syöt jotain tiettyä ruokaa tai ihan mitä vaan niin kysy sitä valmentajaltasi. Jos vastaus on älä kysele niin voipi olla, että tieto/taito ei ole riittävä. Kaikki pitää perustella ja sinä olet se joka maksaa ”palvelusta” ja sinulla on oikeus kysyä.

IMG_2031

 

Haluaisin, että juurikin ne valmentajat paneutuisivat enemmän kuvassa olevaan tekstiin ja miettisivät olsiko joskus mahdollista tehdä asioita toisin. Mun ystäväni näytti mulle maailman kärjen kuvia tytöistä/naisista crosfittaajista ja hellou mitä kissoja. He eivät kuitenkaan diettaa 🙂 ja suhteessa olivat paremmassa kunnossa, kun osa esimerkiksi pro bikini kilpailijoista. Mikä tässä on se juttu ja miksi juuri omassa lajissani kilpailuihin valmistauminen vie niin kauan ja on niin kokonaisvaltaista ja tavallaan hallitsee sillähetkellä koko elämääsi. Omat suunnitelmat kilpailla on ensi Syksynä, mutta asiasta en ole vielä 100% varma. Mun on ensiksi saatava mun terveys sihen tilaan, että se ei paina mun mieltä ja saan asioihi enemmän selkeyttä. Samoin mun on keskityttävä työhöni ja omaan liikkeeseeni minkä eteen oon tehnyt hommia jo vuodesta 2002. Nyt siis jo 12 vuotta. Vaikka moni mieltää mut joskus jonain ihme superihmisenä niin joskus munkin on vaan luovuttava jostain ja käynkin kokoajan itseni kanssa kamppailua mikä se on.

800_4086

 

Joskus sitä vaan toivois, että tää piina olis ohi ja vois tehdä asioita mistä nauttii ilman sen suurempia murheita. Mun positiivisuus alkaa oleen kohta lopussaan ja henkinen yrittäminen tapissa. Kai sitä jokainen meistä toivoo sitä lottovoittoo ja niin minäkin. Koitan silti jaksaa hymyillä vaikka kivut on jokapaikassa kovat.

IMG_2066

 

Mua ehkä vähän piristi tänään mun uus tukka, josta kiitos Hannalle ja hetken rentoutus Miian pedissä 🙂 Pakko vaan sanoa, että on tää hyvinvointi valtiossa eläminen rajua hommaa…. Odotan todellakin viikon loppupuolelle ennustettuja lumisateita ja valkeaa maata tai katoan kohta jonnekkin missä aurinko paistaa. Joskus oonkin ihan tosissani miettinyt myyväni koko omaisuuteni Suomessa ja lähtisin perheen kanssa,  vain jonnekkin teille tuntemattomaan. Valitettavasti se ei multa onnistuisi, koska oon niin perhettä rakastava ihminen niin ikävähän sitä tulisi äitiä, isää, siskoja, siskojen lapsia, ystäviä ja listaa voisin jatkaa loputtomiin. No kaippa se niin on, että niin kauan asiat on vielä suht hyvin, kun ei ole kuolut………. Huomenna on edessä tutkimuksia ja olen taas viisaampi monen asia suhteen…… FUCK THIS SHIT 

-umppu

primebody

2 vastausta artikkeliin “Miksi sinä syöt?”

  1. Vaikutat aivan huippumimmiltä ja kiitokset kivasta blogista, pitkään on tullut jo seurailtua vaikken kommentoinut aiemmin olekaan. Nyt heräs kuitenkin mielenkiinto, otatko palkkarina vain pelkkää heraproteiinia? Itselle aina tuupattu lisäks hiilaria, maltoo. Kuulemma olennainen osa palautumista, itse kyllä miettinyt tuleeko vaan turhaa kaloreita kun rasvoja olis kumminkin tarkoitus saada alemmas. Mitä mieltä olet? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta