Kukaan ei sua pakota tähän hommaan

Alan oleen fiiliksissä. Treeni kulkee ja nyt ei oo oikeastaan mitään muttia tai ongelmia. Aamulla kävin treenamassa käsiä Fressillä. Kaikki vedettii viimeiseen asti. Mää sytyn siihen oloon, kun on antanut kaikkensa ja vielä vähän enemmän. Vaikka pientä menkka turvotusta on vielä niin keskivartalo on alkanut hyvin kiristyyn. Alan oleen pikkuhiljaa tyytyväinen. Olo on vaan niin onnellinen.

IMG_8260 IMG_8261 IMG_8262

 

Energiaa on yllättävän hyvin siihen nähden, kun ruokaa on niukemmin ja treeniä on enemmän.

IMG_8179

 

 

Jaksan uskoa yhden syyn siihen olevan tämä! Proargi-9. Energia tasot on kokoajan korkealla ja treeneissä saa kunnon tehot irti.

Ainut asia mikä ottaa päähän on se, että ihmiset ei tajua että kukaan ei sua pakota tähän hommaan. Tässä on linkki koko kirjoitukseen, jonka luin juuri äsken http://yle.fi/uutiset/fitness-kupla_puhkesi_syomishairio_ja_aineenvaihdunnan_ongelmia/6723009 

Fitness-kupla puhkesi: syömishäiriö ja aineenvaihdunnan ongelmia

Helsinkiläinen Tiia Willman nousi vuosi sitten lavalle valtakunnallisessa Fitness Classic –kilpailussa. Tuloksena oli oman sarjan kolmas sija ja vakavia terveyshuolia. 

Jutun voi kokonaisuudessaan lukea ylläolevasta linkistä. Mää haluaisin painottaa muutamaa tärkeää asiaa, mitä moni ei ymmärrä. Itse olen urheillut ihan pienestä asti ja tiedän mitä tarkoittaa treenata tosissaan. Tiedän mitä on urheiluvammat, tiedän mikä niihin auttaa, tiedän mitä on syömishäiriöt ja tiedän mitä on halu voittaa. En vaan pääse aina yli näistä kirjoituksista missä puhutaan kuinka fitness on tuhonnut koko elämän. Monilla lajiin pariin lähtevillä on täysin väärät lähtökohdat. Halutaan vain sitä sitä pinnallista puolta, mutta ei keskitytä siihen olennaiseen eli sisältöön. Et voi olla idiootti tai tyhmä ja olla kuuntelematta itseäsi mikä on tän lajin yksi tärkeimmistä asioista. Et vaan yksinkertaisesti voi tehdä aina kaikkiea mitä käsketään, koska kukaan muu ei tiedä miltä sinusta tuntuu. Jaksan uskoa, että näin käy usein niillä, joilla ei ole mitään aiempaa urheilutaustaa tai konkreettisesti mitään harmainta hajua mitä on urheilu, treenaaminen, palutuminen, ylikunto jne. Painetaan vaan häränraivolla eteenpäin vaikka kroppa sanoo jotain ihan muuta. Jos lähdet tähän hommaan mukaan ei riitä että käyt salilla ja hilluttelet korkkareissa harjoittelemassa poseerausta. On tiedettävä miten kaikki vaikuttaa juuri sinuun. On sitten kyse ruoasta tai treenistä. Kukaan ei edelleenkään pakota ketään tähän hommaan vaan sitä on ihan itse haluttava. Oon itse kasvanut paljon tän matkan varrella ja huomaan aloittelevissa tytöissä ihan samoja asioita kun itsessäni aloittessani. Kaikilla on mielitekoja ja sille ei voin mitään. On turha tekeytyä uhriksi ja esittää jotain mitä ei todellisuudessa todellakaan ole.

IMG_8263Samaja tekstejä saa lukea kaikilta kuinka nyt joudun olemaan ilman sitä ja tätä ja sitten kisojen jälkeen ahmitaan ruokaa kaksin käsin vitutukseen ja syytetään valmentajaa kun kroppa menee ihan sekaisin ja syntyy jos jonkinmoista häiriöö. Syyhän olet sinä itse tai ammattitaidoton valmentaja. Jos koet kokoajan uhrautuvasi tai että jäät paitsi kaikesta kivasta niin silloin tuskin tämän laji on sinua varten. Ne bling bling unelmat tuhoutuu yhtä nopeasti, kun ne on tuleet ja parrasvalot sammuu. Laji on todellakin muuta, kun niitä kimaltavia bikineitä ja sen ymmärtää vasta kun on kilpaillut useamman kerran. Kaikkien kroppa ei vaan kestä tätä hommaa ja se on hyväksyttävä. Vaikka kuinka haluaisi niin meidät on meiksi luotu. Mulle ei ole ollut nyt valmistautessa oikeastaan mikään vaikeaa. Ei ole kertaakaan ollut nälkä ja treeni on kulkenut. Oon todellakin nauttinut tästä prepistä enemmän kuin koskaan. Viimekerralla ei ollut samanlailla, mutta tajusin itse,e ttä A- en voi mähkiä kuin sika kisojen jälkeen (vaikka mulla oli ohjeet ruokavalioon en sitä ihan tarkalleen noudattanut) syy läskiin ja löysään kuntoon olin MINÄ. kymmenen kilon tiputus oli liikaa mulle. En tehnyt hommaa sydämmellä vaan ehkä välillä vain koska ajattelin, että mun on pakko. B- negatiivinen kehä oli kokoajan ympärillä ja siksi vaihdoin kokonaan salia ja ympyröitä. Kuuntelin siis itseäni ja tein ratkaisuja, joista on hyötyä vain mulle ja mun tavoitteille ja siihen että pääsen eteenpäin. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää leikki kesken.

IMG_8276

 

Mua ärsytti kaikki koko hommaan liittyvä ja tarvitsin ilmaa. Nyt on kaikki hyvin ja oon oikeasti iloinen. Tiedän miten mikäkin mussa toimii. Tiedän, että saan sellaista valmennusta kuin haluan. Mulla on tukiverkosto ympärillä. En kiukuttele, enkä laita mitään dieetin piikkin, koska en tekis tätä, jos tää homma ei olis vienyt mun sydäntä. Toinen asia mikä on tärkeää on pää. Uskon, että elämässä kokeneemmat ihmiset ovan vahvempia mieleltää. Takaiskuja on jo koettu ennenkin ja esimerkiksi bikinien rikkoutuminen tai läikkä rusketuksessa ei oo maailmanloppu 🙂 Kaikkeen on varauduttava ja käytävä asioita etukäteen mielessä läpi. Aina on oltava plan B.

IMG_8278

 

Naama kapenee ja elämä on pelkkää hymyä 🙂 -Umppu

 

primebody

20 vastausta artikkeliin “Kukaan ei sua pakota tähän hommaan”

  1. Luin tuon samaisen artikkelin. Eikä tuo suinkaan ole ensimmäinen lajiaan joka silmiini eksyy. Olen yrittänyt saada tietoa miten voi olla niin, että jollakin terveys pettää heti ensimmäiseen yritykseen ja sitten on näitä jotka kisaavat ja treenaavat vuosi vuoden jälkeen, eikä näytä olevan minkään valtakunnan ongelmia 😮 Mistä se johtuu? Mikä sen aiheuttaa? Onko se todellakin niin, että joidenkin fysiikka ei vaan kestä, vai eivätkö ihmiset tunnista itsessään sitten hälytysmerkkejä? Tekevätkö jotkut vaan asiat niin väärin? Tylsää että tämä uutisoidaan juuri näin ”Fitness kupla puhkeaa” ja artikkelin lukeneelle jää sellainen fiilis, että koko homma on ihan sairasta puuhaa :/ Itse olen päättänyt että teen tätä hommaa omaa terveyttäni vaalien ja toivon, että järki pysyy päässä koko matkan ajan eikä oma arvostelukykyni hämärtyisi.

    • On ihan tutkittua tietoa, että joillain ihmisillä ei ole metabolista kimmoisuutta ja toisilla taas on. Toisten elimistö siis kestää paremmin tiukkoja diettejä kuin toisten. Ja näiden, joiden ei kestä, elimistö voi olla lopullisesti hajalla. Enemmän tästä metabolisesta tuhosta voi lukea Scott Abelin tuotannosta, mihin olen tutustunut luettuani Tiian tarinan jo aiemmin.

      Mutta tässähän ei ole kyse ainoastaan fysiologiasta vaan myös psyykkisestä puolesta. Mun täytyy kyllä nostaa Tiialle hattua, että on uskaltanut lähteä omalla naamalla kertomaan asiasta. Enkä missään vaiheessa ole muuten aistinut, että Tiia syyttäisi muita ihmisiä siitä, mitä hänelle kävi. Hienointa on, että hän blogissaan sanoo fitness-harrastuksen olleen hänelle ”oikeutettu syömishäiriö”. Se on iso asia tunnustaa ääneen ja veikkaanpa, ettei ole ainoa fitnessharrastaja, jolle fitness on nimenomaan oikeutettu syömishäiriö. Sen takia on hyvä, että tästä puhutaan.

      Ja jos katsotte sen videopätkän, niin siellä Patrick Borg nimenomaan sanoo, että fitness on hieno laji. Mutta niinkuin kaikissa muissakin urheilulajeissa ja elämässä yleensä, äärimmäisyys on tie ongelmiin

    • Joo mää en ainoastaan tarkoittanut ”Tiia” tässä vaan tekstin luettuani mulle itselle tuli juurikin fiilis tästä postauksesta ja siitä , että ketään ei oikeasti pakoteta tähän hommaan.

    • Mää jaksan uskoa, että usein fysiikkalajeissa pärjännet on jo aiemmin ollut hyviä (tai kilpaillut) jossain muussa lajissa. Kroppa on tottunut treenaamiseen ja kehon vientiin äärirajoille. Kun taas fitneksestä innostuneet tällähetkellä saattaa olla taustaltaan ihmisiä, jotka ei ole iäissään tehneet yhtään mitään ja sitten kun lähdetään siitä muutaman kuukauden treenillä dieettiin ja siitä sitten kisoihin ei vaan kroppa ja pää yksinkertaisesti kestä sitä rasitusta…. liikaa kerralla ja siten kisojen jälkeen tapahtuu vastareaktio eli se kroppa ei kestäkkään sitä ”entistäkään” elämää

  2. Miusta on vaan niin outoa kun ihmisillä tuntuu olevan jatkuva tarve ”kriminalisoida” laji. Kun syödään ja treenataan niin paljon. HALOO, jos halusit olla huippu missä tahansa lajissa et voi maata vaan sohvalla ja syödä karkkia. Veikkaan että jotkut huippu-urheilijat treenaa vieläkin enemmän kuin fitneksessä treenataan ja syövät vielä tarkemman seulan läpi. Jaksan aina lainata kilpauimareita, mutta ihan yhtä aikaseen siellä aloitetaan aamu aamualtaalla kuin fitnesskilpailija aloittaa aamunsa aamuaerobisella. Eikä uutisiin tule mitään lööppejä siitä, että kilpauinti tai voimistelu pilasi elämäni….
    En tiedä johtuuko tämä siitä, että nyt tavallaan ”kenellä tahansa” on mahdollisuus päästä kilpailemaan? Muissa lajeissa pitää olla hemmetin hyvä ja vuosien treenit takana ennen kuin lähdet oikeasti kisaamaan. Fitneksessä sinne lavalle voi päästä oikaisemalla ja nopeammin. Lopputulos ei voi silloin olla muuta kuin huono!

    Mutta kiitos tästä postauksesta, olet kyllä huippumimmi ja siun asennetta kyllä arvostan! Eikun tsemppiä kisavalmisteluihin, kova työ palkitaan aina!

    • sehän siinä onkin. Jos et ole koskaan urheillut ja aloitat esim 25 vuotiaana fitneksen, voit olla varma jollet kuuntele omaa kroppaa lopputulos ei ole hyvä

    • Tähän mun on pakko sanoa, että meitsi oli yli kolkyt kun alotin tän homman 😀 Katotaan kuin muijan käy 🙂 Mutta tosissaan, ainakin vielä olen hyvillä mielin hommassa mukana, enkä ota turhia paineita tai stressiä tulevasta. Oman kunnon ja terveyden ehdoilla tässä edetään 🙂

    • No mutta kun ikää alkaa olemaan niin mukana usein on silloin myös järki 🙂 Tää koko homma on tavallaan vähän kaks piippunen juttu, siltikin. Osan kroppa kestää, mutta osan ei

  3. Valitettavasti jonkun valmentajan ”suosio” ja valmennettavien määrä ei takaa sitä, että kyseinen henkilö ajattelisi sen valmennettavan parasta. Harva uskaltaa kyseenalaistaa heidän neuvoja ja tekee juuri niitä järkyttäviä monen tunnin aerobisia ym. liian vähällä ravinnolla. Mitä tulee tuohon metaboliseen kimmoisuuteen, harva valmentaja tuntuu tutkivan asiaa. Jos googlaa noita ”metabolic rate” juttuja, niin moni varmaan yllättyy, että eipä ne kaikki koutsit käske tekemään tasaista kävelyä tyhjällä mahalla. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki siitä, että välillä kannattaa tarkastella muita metodeja kuin niitä oman koutsin määräämiä. Sekään ei takaa järkevää treenitapaa, että joku on ollut alalla kauan. He voivat olla pahemman kerran jumittuneita vanhoihin tapoihin, eivätkä viitsi miettiä parempia ja terveellisiä keinoja valmentaa.

    • Pitää uskaltaa kyseenalaistaa ja vaatia. Jokainenhan maksaa valmennuksesta ja mielestäni rahoille kuuluuvastinetta. Jos olet kilpailija mielestäni et voi kaikkea antaa valmentajan käsiin vaan myös omaa päätä on käytettävä. Nyt kun fitnes on suosiossa niin myös monista valmentajista tulee ahneita olkoon kuinka huippu tahansa. Mun valmentajani seuraa kokoajan mitä maailmalla tapahtuu ja esimerkiksi nyt mulla on ihan erilainen valmistautuminen kilpailuihin kuin ennen. Samoin treenit on muuttunut, sekä tiedän myös itse kokoajan enemmän asioista. Uskon siihen, että koko lajikunta on muuttumassa kokoajan terveellisempään suuntaan ja ne kehonrakennus-sarjat vetävät kokoajan vähemmän kilpailijoita puoleensa. Ihannoidaan terveän kauniin näköisiä naisia/miehiä esimerkiksi bikinikilpailijan off- kuntoa. Uskon silti siihen että omalla vuosien kilpailukokemuksella on valmentajan roolissa todella suuri merkitys. Moni kuvittelee osaavansa valmentaa esimerkiksi bikini-kilpailijoita joka on taas oma lajinsa. Jos ajattelen vaikka että itse aloittaisin valmentamaan jotakin kilpailijaa niin joo osaisin tehdä ruokavalion ja jonkinmoiset treeniohjelman, mutta se olisikin siinä. On todella eriasia valmentaa ei puhtaita kilpailijoita, kun niitä puhtaita. Itse en noista mömmöistä tiedä hölkäsen pöläystä ja sekin on ilmeisemmin oma taitolajinsa 🙂 Yrittäjää ja kaikkitietävää löytyy tän lajin parissa aivan liian monta ja niitä ketkä kuvittelee voivansa/osaavansa valmentaa.

    • Yhdea asiakkaani kautta. Sitä ei siis saa kaupasta vaan on vähän samalla periaatteella toimiva tuotesarja, kun esimerkiksi aloevera tuotteet yms

  4. Käsittämättömän yksinkertaista ajattelua ja postausta. Joku hyvin sanoi, että Tiia toi kasvot oikeutetulle syömishäiriölle ja täydellisen ulkomuodon tavoittelulle, perfektionismille sekä suorittamiselle. Tiia on älyttömän fiksu, rohkea ja upea nainen. Olen odottanut ja itsekin yrittänyt puhua noiden asioiden puolesta. Voin kokemuksesta sanoa, että 12 vuotta kisaamista takana, koko elämän kestänyt kilpaurheilutausta, hyvät koutsit, pää kunnossa ja silti ei voinut välttyä metabolic damagelta. Enkä todellakaan ole ainoa. Sillon kun sitä elää niiden vaaleanpunaisten fitnesslasien kanssa, on mahdotonta hyväksyä tosiasioita tai myöntää omassa toiminnassa olevan mitään, jota tulisi ehkä tarkastella uudestaan. Monesti sen damagen huomaa vasta kauan sen jälkeen kun on kisaamisen lopettanut. Eikä tosiaan tarvitse olla mitenkään stressaantunut tai kovaa dieetannut, jotta tuhoa syntyy. Kalorien selkeä rajoittaminen ja treenaaminen riittää. Olen aivan äimänä kun luen blogeja, jossa bikinikilpailijat kertovat, missä saa vaihdettua helposti silikoni-implantteja ja missä muokata huulia. Urheilua? Bikini/fitnesskisojen suosion kasvu on jollain tapaa surullista ja huolestuttavaa.

    Nora Yrjölä

    • En tiiä onko Tiia sun ystävä, koska puolustat sitä niin lujaa? En tunne ihmistä henkilökohtaisesti enkä voi sanoa juuta enkä jaata. Pitää muistaa myös kuinka esimerkkinä bikini fitness on myöskin hyvin pinnallista ”urheilua”, sillä siinä arvostellaan myös kasvot ja kokonaisuus. Kun kisaat useita vuosia on sun oltava itse fiksu. Ei riitä hyvä valmentaja, vaan myös sulla on oltava aivot. Fitness on todella hyvä liikunta muoto, jos pois suljetaan dieetit. Siinähän suoranaisesti rääkätääm kroppa siihen kisakunoon. Haluaisin tietää mitä tarkoitata sillä että ”damagen huomaa” vasta kauan sen jälkeen kun on kisaamisen lopettanut? Ja sun ei oikeasti kannata lukea blogeja missä saav aihdettua helposti imblantteja tai muokattua huulia, edes mää en lue niitä 🙂 Jos oot kilpaillut 12 vuotta ja nyt oon ihan ”damage” niin mitä tällä hetkellä teet? Jatkatko samaa linjaa ”fitness tuhosi elämäni” niinkuin viittasin aiemmin siihen tekstissäni, vaihaluatko levittää sanomaa missä kaikkien pitäisi lopettaa kilpaileminen vai mitä ajat takaa???? Ilmeisesti sulla ei oo kuitenkaan kaikki ollut sitten ihan kohdillaan tms?

    • Ihan näin ulkopuolisen silmin,
      tämä älähdys on nyt sen verran äänekäs, että
      kyllä tässä on nyt kalikka kolahtanut koiraan.
      Ehdottomasti pitäisi aina tutustua faktoihin ja
      koko tarinaan, ennenkuin kritisoi. Tiia on tietääkseni urheillut koko ikänsä ja treenannut lujaa yli kymmenen vuotta, vaikka ei ole lavoilla kisannutkaan kuin kerran.
      Eikä Tiia syytä valmentajaansa tai ketään muutakaan. Hän puhuu asiasta, joka jokaisen kisoihin halajavan tulee tietää. Lajissa on selkeä riski sairastumiselle. Ja oman kohtalonsa tietää vasta ensimmäisen kisadieetin jälkeen.

    • No se on ihan sama mitä kilpaurheilua harrastat niin kaikkien keho eikä NIMENOMAAN pää kestä sitä. Se ei ole kaikkia varten. Joo on hyvä puhua myös niistä haittapuolista, mutta mukana fitneksessä kilpailee myös niitä jotka on tehneet kaiken ns.oikein ja ei ole mitään haittavaikutuksia. Kisadieetillä pitää tietää kokoajan mitä tekee ja tulee tuntemuksia niihin on HETI puututtava ja kukaan muu ei niitä tiedä kun sinä itse. Jos nyt on pyörryttänyt 2 viikkoa niin idiooti ei mene lääkäriin tsekkaan mikä on vialla vaan jatkaa hullunraivolla eteenpäin. Loppukädessä se olet sinä kuka vastaa kaikesta. Fitness ei todellakaan oo ihan joka jampan laji, sillä vaikka oon itse kilpaillut 6 vuotiaasta asti on tää ehdottomasti niin henkisesti kun fyysisesti rankinta mitä oon koskaan tehnyt.

    • joo ehdottomasti pitäisi tutkia lisää tuota metabolic damage ilmiötä. mitkä muut hormonit kuin kilpirauhasen tuottamat osallistuvat, onko yleisempi naisilla, missä fysiikkalajeissa erityisesti, mikä merkitys on raskaalla lisäravitsemuksella… Suojaako pre dieetti kunto (hapenottokyky, lihaskunto, alhaisempi rasvaprosentti tai paino jne..) damagelta?

      Ja lisäksi, vähän niinkuin täällä on todettu, fitness tuskin sopii ihan kaikille. Vasteet harjoittelulle ovat yksilöllisiä, suurelta osin geeniperimän määrittämiä. Nykyään tiedetään että osalle ihmisistä treeni ei tuota tuloksia tai terveysvaikutuksia (esim Bouchard et al tuotanto, jos tiedepuoli kiinnostaa..), hapenottokyky ei parane, lihasmassa ei kasva, voimataso parane vaikka kuinka huhkisi. Toinen ääripää varmaan päätyy kisalavoille ja areenoille, suurin osa meistä on keskinkertaisia ominaisuuksien ja treenivasteiden suhteen. Tulee varmasti pahaa jälkeä jos non responderia yritetään väkisin treenauttaa lavalle :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta