Pintaa

Bikinifitness saattaa toisten korvaan kuulostaa hyvinkin pinnalliselta lajilta. Tavallaan se onkin, mutta lähinnä vain kilpailupäivät. Kun aloitin kilpailemisen kuulin monen puhuvat ja nettipalstat oikein huus bikinifitnestä, kuinka siihen ei tarvitse ollenkaan lihaksia tai saati sitten treenata. Mää oon rehellisesti erimieltä asiasta. Tällähetkellä treenaan 5 kertaa viikossa punttisalilla ja vähintään sama määrä tulee tehtyä aeroobisia treenejä siihen päälle, eli n 10-12 treeniä viikossa.

IMG_4452

 

Kehon muokkaus tapahtuukin hyvinkin hitaasti ja edelleen on turha kuvitella muutaman salikerran jälkeen muuttuvansa kehonrakentaja naiseksi. Oon oppinut niin paljon hyödyllisiä asioita lajin ja treenauksen myötä, niin ravinnosta, kuntosali treenistä ja ennenkaikkea saanut todella paljon pysyviä muutoksia omaan elämääni. Inbody mittaukset pitävät mut ajan tasalla mitä mun ”ihon” alla tapahtuu. Vasta 2 kertaa   on takanapäin ja oon saanut rasvamassaa pienemmäksi, lihasmassaa isommaksi ja mikä parasta sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa pienemmäksi, joka tosin ei mulla ole ollut mikään hälyyttävä lukema alunalkaenkaan. Itse menen nyt omaa kehoa kuunnellen eteenpäin ja toivon, että se riittää halutun tuloksen aikaansaamiseksi. Ravinnolla on niin suuri merkitys siihen miten voimme niin sisäisesti, kun ulkoisesti.

IMG_4760

 

Toki kuntoon vaikuttaa myös niin monet asiat. Nostan hattua kaikille äideille, jotka kiipeävät lavalle, jotka ovat käyneet elämässään läpi raskauden ja sen tuomat muutokset kehoon. Lähtökohtia on monia ja sitä kun ei arvostella lavalla on tulokseen vain tyydyttävä. Usein mitä vanhempi olet, sitä enemmän joudut paiskimaan töitä. Osa saattaa pärjätä kilpailuissa, vaikka lihaksia ei ole ollenkaan ja lavalla vain näytetään söpöltä. Nuoremmat kilpailijat eivät käy samanlaista dieettiä läpi, sillä rasva ei keräänny samalla lailla kehoon  ja kehon koostumus sekä iho on jo valmiiksi kimmoisat ja peppu terhakka. Tätäkään ei arvostella lavalla vaan kaikki on samalla viivalla. Se millaista elämää olet viettänyt vaikuttaa myös kaikkeen. Usein ne kilpailijat, joilla on takan suuri painon pudotus on ongelmallista juurikin saada nahka tarpeeksi kireäksi ja samoin synnyttäneet äidit saavat lähes jokainen taistella vatsanalueen kanssa. 

IMG_4429

 

Tää on konaisvaltaisesti ainakin musta aika rajua hommaa, mutta silti niin pirun mielenkiintoista ja jännittävää. Oon saanut niin paljon hyviä juttuja elämääni ja varsinkin ravintoon liittyen. Samoin oman lapsen syömiset on suurennuslasin alla ja eineksiä meillä ei käytetä ollenkaan. Oon todennut sen, että puhdas ravintorikas ruoka on yhtä helppo ja nopea valmistaa, kun läsäyttää se maksalaatikko mikroon. Jos sinulla on lapsia niin ajattele samalla niiden hyvinvointia ja mitä niille syötät. Koita saada sovellettua niin, että koko perhe voi syödä samaa ruokaa niin vältyt turhalta kokkaamiselta. 

IMG_0922

 

Tänään en treenannut ollenkaan, mutta 13km suuntaansa tuli pyöräiltyä. Se on myös niin järettömän hyvä tapa hyötyliikuntaan ja rasvanpolttoon. Tänään repeilin taas polkiessa, kun kuuntelin musiikkia ja mun puhelimessa on myös Vilin biisejä ja polkiessa kuuntelin smurffin joululauluja. 

Mietin lähes päivittäin syitä miksi osat äideistä ”väittää” ettei ole aikaa liikkua ja kokevat tavallaan oikeudekseen lastenmyötä lihoa tai olla välittämättä itsestään. Kaikilla on aikaa, jos vain ajan suunnittelee etukäteen. Asian voi myös kääntää niin, että olet parempi äiti kun olet hyvässä kunnossa, jaksat paremmin, olet energisempi ja ennenkaikkea näytät hyvältä. Omasta hyvinvoinnista huolehtimatta jättäminen on itsekästä. Miksi laiminlöisit omaa hyvinvointia? Mää en vaan itse halua koskaan olla se hiekkalaatikko mutsi, jolla on puolenpään juurikasvu, rasvanen tukka, no makeup, koretex puku ja jotkut kivat maihinousu kengät, joilla on hyvä tarpoo metsissä. 

umppu10nettiKun sulle sanotaan näytätpäs hyvältä on miljoona kertaa parempaa kuultavaa, kun näytätpäs sää kauheelta. Sitä voi jopa panostaa itseensä vaikka ihan puolisonsa takia 🙂 Muistan kun Juuso tokas mulle kerran, että sää kans ravaat jokapäivä jossain hoidossa……. oltiin just Annalan Siwan kohdalla ja tienvieressä kirjaimellisesti lyllersi elämäänsä kyllästyneen näköinen lähiömutsi (määkin asun lähiössä ja oon lähiömutsi) ja vastasin, että jos en ravaa niin näyttäsin varmaan tolta… Eipä oo sen jälkeen kysellyt kertaakaan. Mää tiedän, että jos en huolehtisi tietyistä asioista niin jopa se sais mut varmaan osittain masentumaan. On se sitten pinnalisuutta tai ei. Kyllä mää voin rehellisesti sanoo, että mun mielestä ulkonäöstä pitää pitää hyvää huolta, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan. Näin kesän alla vois laittaa Suomeen dödö pakon, sillä voi tsiisus mikä käry joistain ihmisistä lähtee. Pahin on toi pyöräily, koska se paskan lemu liitää sun edessä niin kauan, kun ohitat kyseisen haisulin. On sellaisia tiettyjä juttuja mitä vaan inhoon ja yks niistä on pahat hajut. En voi sietää, jos jonkun hengitys haisee ja se puhuu lähellä mun kasvoja, koska mulla tulee oksennusrefleksi. Samoin on likaiset kynnenaluset, vaikku klöntit korvissa, persvako näkyy, tukka on rasvainen, nenäkarvat jotka roikkuu yli sierainten ja kaikkee tämmöistä niin tärkeetä 🙂 Yhteenveto tästä kaikesta tykkään ihmisistä, jotka on huoliteltu ja panostaa kaiken muun työn ja perheen lisäksi myös itseensä.

Mitähän määkin taas hörisen 🙂 Kohta onkin jo viikonloppu ja luvassa kaikkee mukavaa. -Umppu

 

primebody

5 vastausta artikkeliin “Pintaa”

  1. Musta on mahtavaa, että puhut niin suoraan, etkä kaunistele asioita diplomaattisempaan suuntaan.

    Pakko vielä sanoa, että vaikka kroppasi onkin upea, niin mun mielestä pysäyttävin osa sussa on kuitenkin kasvot – aivan mielettömän kauniit kasvonpiirteet! 🙂

    • Oi kiitos. En oo koskaan pitänyt itseäni mitenkään super kauniina ja melkein tuli tippa linssiin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta