Kunto, tavoite, paino ja mitä näitä nyt on

Mää en oo tosiaan käynyt vaalla pitkään aikaan ja ajattelin tällä viikolla uskaltautua. Toki painoa olisi hyvä seurata kokoajan, mutta oon huomannu omalla kohdallani, että se saattaa päivän aikana vaihdella 1-3kg, joten oon jättänyt sen mahdollisimman minimille. Peili se sitten onkin pahin vihollinen, mutta silti paras tuloksen näyttäjä. Usein kun aloittaa kuntosali harjoittelun, ei kannatakkaan tuijottaa sitä vaakaa vaan peiliä ja käyttää apuna esim mittanauhaa. Painon pahin vihollinen löytyy usein omien korvien välistä. Yksi virhe mikä on kanssa yleistä on vertailu edelliseen dieettiin ja edelliseen painoon. Mun on ainakin turha edes olettaa että painaisin 44,8kg 😉 niinkuin ekoissa kilpailuissa. Surullistahan se olis jos lihasmassaa ei olisi tullut grammakaan vuoden treenin jälkeen.

Valmentajani on reissussa ja tulossa kohtapuoliin, jolloin on kunnon tsekkaus ja katsotaan tehdäänkö jotain muutoksia vielä viimehetkellä. Mää alan pikkuhiljaa lämpeneen tälle fitness muoti-ilmiölle, sillä onhan se nyt hienoa, että ihmiset on kiinnostunut omasta hyvinvoinnista on se sitten muotia tai ei. Salilla sen huomaa uusista naamoista lähes joka aamu. Toki fitness elämäntapa kannattaa aloittaa maltillisesti ja oikeasti ammattilaisen opeissa, sillä väärin tehtynä ”vähän sitä sun tätä” tyylillä voi olla jopa tuhoisatkin seuraukset. Ruokavalio on yksi tärkeimmistä asioista ja pelkästään sen kuntoon laittamisella saa painoa putoamaan. Tärkeässä roolissa on myös hyvät rasvat, vitamiinit, aminohapot, omega3, magnesium, sinkki ja mitä näitä nyt on :). Moni laihduttaja jättää kokonaan ruokavaliosta rasvat pois mikä on ihan väärin. Hyviä rasvoja saa oliiviöljystä, kylmäpuristetusta kookosöljystä, omega3, pähkinöistä yms. Ne näyttelevät hyvin merkittävää osaa kehon hyvinvoinnissa.

Mää oon viimevuonna joutunut kokemaan lähes kaikki vastoinkäymiset mun elämässä ja toivon niin sydämenpohjasta että vuosi 2013 on se mun vuosi ja saan nauttia vain ja ainoastaan hyvistä asioista. Kun luen Kaisa Jaakkolan kirjaa kiinnostaa mua kokoajan enemmän oma terveys ja siksi menenkin huomenna ottamaan verikokeita ja selvittämään onko kaikki kunossa. Verikokeista ei muutenaan ole haittaa ja niissä olis hyvä käydä vähintään 1-2 kertaa vuodessa. Muutenkin etenen tässä hommassa kisa kerrallaan. Multa kysyttiin salilla: miks et pidä ”massa kautta ja tähtää vaikka vuoteen 2015… WTF? On todellakin eri asia oletko mies vai nainen ja harrastatko kehonrakennusta (mihin tarvitaan vuosien työ) vai kilpailetko kevyemmissä sarjoissa ja bikinissä ei ole massakautta. En pysty asettamaan tavoitteita niin pitkälle, enkä muutenkaan suunnittele elämääni niin pitkälle, koska hullukshan sinä tulis. Kisojen jälkeen menee aina pari päivää miettiessä mitä sitten….. Viime kisojen jälkeen teinkin jo päätöksen, että kevään kisat jää väliin, mutta hinku lavalle oli niin kova ja 4:s sija kaiversi. Ehdin kuitenkin pitää reilun off-kauden mikä onkin hyvin tärkeää pitkällä juoksulla. Vaikka oma pää sanoo 2:n viikon jälkeen, että olen valmis jatkamaan niin keho ei tuskin pysy perässä ja sitä onkin kuunneltava.

Varsinkin uusilla lajiin pariin astuvilla (jos takana ei ole mitään urheilu taustaa) keho ei ole tottunut moneen treeniin päivässä ja pitkään -kaloreilla olemiseen ja vaatii palautumiseen aikaa ja usein ekojen kisojen jälkeen tapahtuu se pullahdus jota ei vaan aina edes voi väistää. Se ehkä onkin syynä monen kilpailijan lyhyeen kilpauraan, koska on todella vaikeaa suhtautua omaan kehoon kisojen jälkeen. Naama on kun pallokalalla :). Usein kontrolli pettää kisojen jälkeen (olen myös itse käynyt sen läpi) ja ruokaa ahmitaan hullun raivolla monta päivää. Kun kroppa on ”tyhjätty” ja on todellakin pienissä rasvoissa ja ruoka on ollut puhdasta monta kuukautta se on kuin pesusieni, mikä imee itseensä kaiken. Ketoosilla keho käyttää rasvaa energiakseen ja se on ainakin omalla kohdalla (pakko myöntää vaikken haluais) lähes ainut keino saavuttaa kisakunto vaikka kuinka taistelisin terveellisen dieetin puolesta. Omalla  kohdalla päivän kunto on mahdoton pitää kokoajan. Ne ketkä valmistatuu kevään kisoihin ja käy läpi ensimmäistä dieettiään voi vielä hyvällä omalla tunnolla syödä hiilareita ja kunto etenee silti.

Jospa olisin viisaampi ja tekisin kisojen jälkipyykin maltillisemmin tulevaisuudessa. Lajini on opettanut mua paljon ja vahvistanut itsehillintää, selkärankaa antanut aikaa miettiä millainen ihminen oikeasti olen ja tulokset omassa elämässä blogin ulkopuolella on vain ollut positiivisiä. Rakastan mun miestä päivä päivältä enemmän ja haluankin kiittää mies-karkki-Koskista kun on ollut mun tukena todella raskaissakin asioissa ja auttanut aina kun olen apua tarvinnut. Ne ihmiset jotka on niitä aitoja ja oikeita pysyy lähellä oli tilanne mikä tahansa. Kaikkien ei tarvi tykätä samoista asioista ja aina se mun mielipide ei ole se oikea. BTW sain tänään niin ihania uutisia, että pakahdun onnesta, mutta siitä myöhemmin lisää.

Tänään sain myös uuden huppu ihana paidan Casalilta, jota voi käyttää niin arjessa, kun salilla <3

Rasva palaa ja kunto rapistuu! Hyvää alkanutta viikkoa kaikille. Huomenna on vapaa ja pääsen nauttimaan PRIMEN Miian kasvohoidosta, sekä Anun LPG hoidosta …… Päivä joka n omistettu minulle <3Umppu<3

primebody

Yksi vastaus artikkeliin “Kunto, tavoite, paino ja mitä näitä nyt on”

  1. Olen alusta asti lukenut blogiasi ja täytyy kyllä sanoa että ihailen sua suuresti 🙂 Sun ajatusmaailma on muuttunut niiiiin paljon kun vertaa blogin alkuaikoihin, fiksu nainen! Toivon niin paljon että voittaisit tulevissa kisoissa <3 Tulevia kisoja on kyllä hauska seurata, näkee varmasti paljon juuri näitä muutaman kuukauden kisoihin treenanneita tähdenlentoja joilla ei pääkopan sisus ole ihan vielä valmis tuohon ralliin. Kaikki kunnioitus tietenkin heillekin. 😀 näissä kisoissa jos antaisi osan pisteistä aivotoiminnan perusteella niin varmasti olisit ykkönen! 🙂 Mukavaa viikkoa Sinulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta