Ruoka ja sen merkitys sinussa

Moni aina sanoo usein minulle: miten voit syödä tommosta ruokaa? Tekisi mieli vastata että no katos tota omaa mössöös 🙂 Ruualla on oikeasti todella suuri merkitys terveyteen ja omaan hyvinvointiin. On kyseessä sitten tavallinen tallaaja tai kilpaurheilia on hyvinvointi yhtä tärkeää. Jos asia yhtään kiinnostaa kannattaa vaikka ihan aloittaa sillä, että kirjoittaa ruokapäiväkirjaa viikon ajan ja seuraa, mitä sinne suuhun tulee laitettua.  Luin K&F lehdestä Sami Sundvikin kirjoitusta ja tässä hieman otteita siitä.

Mitkä ruoka-aineet sitten aiheuttavat ongelmia, mistä ruokavalion remontointi kannattaa aloittaa? Yksi yleisimmistä ongelmia aiheuttavasta ruoka-aineista  on kotimaiset viljat ja niiden sisältämä gluteeni. Kotimaiset viljat ovat varsinkin vatsan ja suoliston hyvinvoinnille usein myrkkyä. Viljat eivät sisällä mitään ravinteita, joita ei saisi ruokavalioosi muistakin ruoka-aineista. Vielä paljon helpommin sulavassa muodossa, ilman että vatsasi ja suolistosi joutuu käsittelemään viljasta aiheutuvia ongelmia.
– Väite, ettei huippu-urheilija selviäisi ilman täysjyväviljaa, on täysin käsittämätön.
Yhä useampi kestävyysurheilija käyttää ruokavaliossaan energianlähteenä hiilihydraattien sijaan korkealaatuisa rasvoja. Kylmäpuristettu kookosöljy on yksi tehokkaimmista energianlähteistä, elimistölle erittäin helppokäyttöisessä muodossa. Toimiva energianlähde jopa suoritusten aikana. Kestävyysurheilun lisäksi rasvojen käyttö energianlähteenä saavuttaa yhä enemmän suosioita myös voima ja fysiikkalajien puolella.
-Ylimääräisten hiilihydraattien karsiminen ruokavaliosta laskee tehokkaasti elimistön tulehdustilaa, ja on sitten monelle nopea apu palautumisen tehostamiseen ja myös vahvempaan immuniteettiin.

 Kotimaisten viljojen korvaamista ruokavaliossa korkealaatuisilla rasvoilla (kuten kylmäpuris….tai oliiviöljy) on helppo testata käytännössä.
-Jätä pois kaikki kotimaiset viljat. Hyvälaatuisia hiilihydraatteja saat marjoista, vihanneksista, bataatista ja riisistä. Kokeile tätä 8 viikon ajan. Jos et huoma tänä aikana selvää muutosta suorituskyvyssäsi, ja vatsan sekä suoliston toiminnassa voit lisätä viljat takaisin ruokavalioosi.

Toinen hyvä keino ruokavalion laadun parantamiseen on luonnollisesti valmisruokien ja eineksien sekä ylimääräisten lisä ja säilöntäaineiden välttäminen. Tämän pitäisi olla jokaiselle omaa terveyttään arvostavalle ja varsinkin aktiiviliikkujalle itsestään selvyys. Ihmisten ostoskoreja seuratessa joutuu kuitenkin usein toteamaan, ettei valitettavasti näin ole.

Tänään treenivuorossa oli rinta, hauis, ojentaja. Hirveellää höökillä taas painelin meneen naama punaisena. Tykkään nopeatempoisesta treenistä. Koen sen tehokkaampana ja kuitenkin aika on kortilla joka aamu. Saatan tehdä laitteesta laitteeseen liikkeitä, tietenkin eri lihasryhmillä. Edelleenkin olen aika nesteinen, mutta pahin turpee on poissa 🙂 Hirvee kiire oli myös pois Wolffilta, sillä sielä kuvattiin Jutta ja superdieetit ohjelmaa ja en halua olla se pungertava takajammari en sitten millään 🙂
Tänää tuli myös uusin bodylehti, jossa käydää expon tapahtumat läpi.

Lehdessä on paljon mielenkiintoista tietoa ja luettavaa. Ehdottomasti paras juttu on: spekulaatiota herätti Koskisen saama varoitus tuomaristolta, kun hän teki taka-asennon, jossa hän työnsi pakaroita liikaa taaksepäin 🙂
Kimmon antama lempinimi Dirty, muuttui jälleen kerran too dirtyks 🙂 No kaikille tiedoksi nyt on sitten hiottu taka-asento kuntoon ja en pyllistä 🙂 Syy oli siis se, että en voi päästää notkoselkääni rennoksi, jolloin se muuttuu pyllistykseksi 🙂
Nyt ruuan laittoon ja nukkuun
-Umps
primebody

7 vastausta artikkeliin “Ruoka ja sen merkitys sinussa”

  1. Tosi kiva blogi! Saattaa kuullostaa oudolta, mut oon nyt muutamana iltana lukenut kaikki postaukset läpi 😀 anto paljon motivaatiota omiin juttuihin, jatka samaan malliin!-heidi

  2. Ihan pakko kommentoida, että kuinkahan outo sitä sitten itse on, kun luin kaikki kirjoitukset läpi yhtenä iltana, kun tämän blogin löysin… Tosin, siitä on aikaa pari kuukautta, että ompahan tuo Umppu ehtinyt siinä välissä kirjottamaan ”muutaman” kirjoituksen. No, luettavaa riitti kyllä silti sille yhdelle illalle, mutta ei mahda mitään, kun on niin hyviä juttuja!

  3. Ootan nii innolla, että saan ton uuden Bodylehden käsiini! Noi kisaraportit on iha parhaita 🙂 Pakko muuten sanoo, että oon niin kateellinen sulle ku oot pääässy noin hyvään tiimiin! Osaisitko sä sanoa, onko Pro Elite Teamiin mahdollisuuksia päästä, jos asuu Pohjois-Suomessa? Tai että tekeekö Minna ja Kimmo nettivalmennuksia? Ite tosiaan asun täällä pohjosempana (en kuitenkaan ihan missään Lapissa asti 🙂 ja täällä on hirveen vaikeeta löytää sopivaa valmentajaa bikini fitnekseen. Kiitos hirveesti, jos sulla on aikaa vastata!Ps. Sun kisalook oli aivan ihana kisoissa! Ja etenkin sivuposeeraukset oli tosi hyvät! Tsemppiä ens kisakauteen 🙂

  4. Ihan mielenkiinnosta kysyn, jäikö sulla raskaudesta löysää nahkaa vatsanalueelle, ja jos jäi, niin millä sait sen pois? Onko kaikki lähtenyt pelkällä treenillä vai ootko käyny jossain hoidoissa? Kuvista näkee ettei sulla siis ainakaan enää ole yhtään ylimääräistä 😀

  5. ok, tämä selvä 🙂 saanko vielä udella hoitojen nimiä, itsellä siis sama probleema.. ja pepputreeni-postausta odotan kovasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta