Jälkipuintia kisoista

On ehkä aika hieman valaista ihmisille mitä on bikini fitness ja mitä se vaatii. Ensinnäkin kisoihin on turha vaan lähteä. Se vaatii todella kovaa treeniä ja antaumista lajille täysillä. Se minkä voi sanoa on suomessa bikini fitness vielä hieman häilyvä ja linjaus ei ole yhtä selkeä kuin ulkomailla. Bikini kilpailijat treenaa keskimäärin 4-6 kertaa viikossa salilla ja siihen lisätään aeroobinen, jota osa tekee lähes 2h per päivä. Laji on kuitenkin niin kokonaisvaltaista, että se vaatii myös huolenpitoa siitä ulkokuoresta: hiukset, iho, kynnet, meikit jne. Kun teet kaikkesi unelma vartalosi eteen on myös pidettävä huoli siitä ulkoisesta lookista. Treenausta siis kertyy päivässä 1-4 tuntia. Siihen vielä lisätään poseeraus treenit, jota harjoitellaan myös paljon. Joudun ehkä perumaan sanojani koska lajin tarkoitushan on siis näyttää nätiltä 🙂

Nämä kuvat ovat PRO kilpailijoita, mutta havainnollistaa hyvin mitä lajissa haetaan. Ensinnäkään kenelläkään ei ole suurta lihaserottuvuutta, kaikilla on pyöreä pylly, vatsapalat ei ole selkeästi näkyvissä ja koko olemus ja linjaus on sporttinen. Me yhdessä valmentajieni kanssa seurataan kokoajan mitä maailmalla tapahtuu ja minkälaista tyttöä on kilpailuissa ja haetaan niitä oppeja myös sieltä.Suurinosa kilpaijoista kuitenkin tähtää sinne kansainvälisille areenoille. Lähinnä tarkoitan tällä sitä, että Suomen linjaus on vielä hakusessa ja kilpailijatkin ovat keskenään hyvin eri mallisia ja muotoisia. Toiset olivat liian lihaksikkaita tai kireitä ja toiset taas liian pehmeitä.

Nämä kilpailijat ovat taas sitten body fitness sarjan kilpailijoita ja omaavat huomattavati suuremmat lihakset ja lihaserottuvuden, kuin bikini kilpailijat. Se että mihin se linjaus suomessa vedetään vaikuttaa suomen tasoon ja kilpailijoiden muotoon tulevaisuudessa. On hyvä tehdä selkeä ero näiden lajien väliin jo heti alkuunsa. Bikini ja bodyfitneksessä on kaikki aivan erilaista, niin treenaus, dieetti, poseeraukset, bikinit jne.

Tässä on kuvia omasta sarjastani. Kisojen jälkeen tuli hirveä tyhjyys, että oliko tää nyt tässä? Mun tauti sai hirveän yliotteen. Kauhea tuskanhiki päällä ja kuume heittelehtii. Syy on varmaan ihan viirustauti ja kaiken paineen purkautuminen ja stressin laantuminen. Lauantaina olis vielä se toinen kisa ja nyt olen toistaseksi vuodepotilaana. Nyt on muutenkin porukkaa kauheesti kipeenä ja syysflunssat vaivaa.

Olen käynyt läpi moneen otteeseen sijaa 4. Toisaalta se on ihan hyvä, mutta kun tavoitteet on tavoitteet niin siihen nähden olen edelleen pettynyt. Se mihin voin olla tyytyväinen on oma kehitys, eli tässä kuvat huhtikuulta ja nyt syyskuulta. Olen saanut todella paljon ihania viestejä kisojen jälkeen. Pakko se on myöntää, että tuntuu hyvältä kun joku sanoo, että sun olisi kuulunut olla korkeamalla sijalla. Paras oli kuitenkin Joonakselta, kuka kilpaili miestenkehonrakennus -70 sarjassa, joka on myös itse tehnyt aivan upean työn ja pääsi nousemaan lavalle. Vaatii myös aika kovaa itsekuria kyseiseltä henkilöltä.

Asennot on parammat, lookki pehmeämpi, lihaspyöreyttä on tullut lisää jne. Se mitä tulevaisuuteen tulee tapahtuu pikku muutoksia monessakin asiassa. Jatkossa teen töitä vain 4 päivää viikossa, jolloin aikaa jää kotiin enemmän ja voin hoitaa liikkeen asioita kotoa käsin. Treenaus jatkuu todellakin, mutta siihenkin saattaa tulla jotain muutoksia. Seuraavia kisoja ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta tämän vuoden kevät-syksy kisat on sen verran vienyt voimia, että nyt otetaan sen suhteen hieman löysemmin. Mulla todellakin jäi kisoista asioita hampaankoloon ja vielä en o kaikkia juttuja näyttänyt. Lisäksi oikein ärsytti tämä sairastuminen viimehetkellä ja se että vatsa ei toiminut ollenkaan koko viikonloppuna. Se on kiva lähtee kisoihin kun on hirvee kylmälaukku ruokaa mukana ja todeta kisojen jälkeen, että se kylmälaukkullinen ruokaa on nyt mun sisällä 🙂 Pystyn siis parempaan. Kisoja onneksi tulee ja menee ja niistä opitaan. Parempi näin, kun että saa heti kaiken ja sitten tiputaan korkealta. Näihin kuviin ja tunnelmiin hyvää tiistaita kaikille

Kiitokset kisoista kuulu:
valmentajilleni Minnalle ja Kimmolle
parhaille ystävilleni, jotka tukivat mua niin myötä kuin vastoinkäymisissä
parhaille työkavereilleni tuesta ja hiusten laitosta
Wolffille parhaasta salista Tampereelta ja aamuistunnoista
Näytäkyntesi Katalle upeista kisakynsistä
Femtolasik laaserleikkauksesta
Casall treenivaatteista
Hoitola preventinon Anulle LPG hoidoista
Biancanevelle upeista bikineistä
Ja kaikille projektissa mukana olleille ( sori jos unohdin jonkun)

Ja titenkin meidän koko huippu tiimille GO Pro Elite Team

primebody

5 vastausta artikkeliin “Jälkipuintia kisoista”

  1. Miten bikini fitness kisaajat treenaavat yläkroppaa? Kun oon ymmärtänyt, että ylävartalon lihakset täytyy olla kuitenkin suhteellisen sirot? Onko erona bf kisaajin sitten pitemmät toistomäärät vai mikä treenitavassa sitten eroaa esimerkiksi bf kisaajiin?

  2. Mun on vaikee tohon vastata sillä treenaan itse vain tällä tyylillä, mutta sen voin kertoa että kaikki lihasryhmät käyn kertaalleen läpi viikon aikana. Sarjat on toistoiltaan 3×10-12. Osa liikkeistä on pumppimaisia jne. Ei ole siis kokemusta bf treeni tyylistä

  3. Moikka! Siis aivan upeelta näytät. Mulla on tässä heränny kiinnostus lajia kohtaa ja haluaisin vähän udella et mistä moisen lajin voisi aloittaa ja mistä saisi apua mm. ruokavalioon ja harjoitteluun ? Olisi hienoa saada vähän neuvoja myös kokeneemmalta henkilöltä kuten sinulta:)

  4. Suosittelen alkuun hankkimaan valmentajan. Itse en olisi ainakaan selvinnyt ilman. Kannattaa miettiä jos lajiin lähtee onko siihen valmis antamaan kaikkensa sillä sitä se vaatii. Autan sen minkä osaan. Voit ottaa yhteyttä Minnaan ja Kimmoin he osaavat paremmin neuvoa eteenpäin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta